Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Greppaflaskor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Greppaflaskor

    Den vänstra kom med posten under veckan, har inte lyckats få tag i de lite
    mindre förut.

    Den rymmer 1/8 kanna och den högra rymmer 1/4 kanna, nu ska det bara
    till att man springer på en 1/16 kanna också, men de är nog ganska så
    svåra.
    Bifogade filer

  • #2
    Finns det flarror svåra nog för AF att lägga vantarna på? Med ett äkta engagemang går man så gott som alltid i mål. Inom ett år ligger vår vän från A-sund troligtvis inne med även den saknade storleken törs man gissa.

    Good hunting!
    --I de blindas rike är den enögde kung.--

    Comment


    • #3
      Läste denna tråd imorse. Döm om min förvåning när en greppaflaska, 1/4 kanna, hoppar i min hand på vägen hem.
      Från vilken tid är dessa flaskor?

      Comment


      • #4
        Grattis Kecke får man säga då!

        De finns ifrån slutet av 1700-talet och fram till ungefär 1860-1870,
        de två jag visar är nog ifrån 1850-1870 skulle jag gissa på.

        Jag har en som jag håller för ca: 200år, man den har lite annorlunda form
        och är mycket tunn och lätt i glaset plus en mycket orenare glasmassa än
        vad dessa två har.

        Släng ut en bild på din får vi se hur den ser ut.

        Comment


        • #5
          Tackar.
          Hoppas verkligen att jag inte misstagit mej.
          Flaskan ser rätt ny ut, pyttesmå blåsor i glaset, i övrigt inga föroreningar.
          Vasst puntelmärke i botten.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Den ser allt ut att vara snarlika de två jag visade och jag skulle tro att
            de är ungefär jämn gammla.

            Comment


            • #7
              Jättekul.
              I förrgår visste jag inte vad en greppaflaska var och nu får jag ge mej ut på jakt. Antar att den var värd sina 15 kronor, eller skulle jag prutat lite?

              Comment


              • #8
                Vid profetens skägg, 15 kronor för en flaska från första halvan av 1800-talet! Du måste ha rätt gener vad gäller att samla flaskor, om en nolla till varit med så hade det också varit skäl till att sjungande bege sig hemåt med ögonen tindrande. Grattis!
                --I de blindas rike är den enögde kung.--

                Comment


                • #9
                  Vad gäller flaskornas ålder så kan man fastslå att de tillverkats under mycket lång tid. "Mycket typiska för Cedersberg äro även de rikligt förekommande reffelflaskorna... Typologiskt sett äro de uppenbrligen något yngre än fyrkantflaskorna." (Cedersbergs Glasbruk och dess tillverkningar 1781-1838, Heribert Seitz, Sid 106)

                  Senare i samma textmassa kan man läsa att de fyrsidiga flaskorna av den rektangulära typen utan de tidigare tennförslutningarna, kom att utkristalliseras under 1700-talets senare hälft.

                  Man får väl utav detta resonemang förmoda att även "reffelflaskorna" har tillverkats under de senaste åren av 1700-talet. Cedersberg tillsammans med andra samtida glasbruk gjorde flasktypen. Troligt är dock att Cedersbergs produktion dominerat (Ibid)

                  Någon klar gräns för hur lång tid de tillverkats kan man nog näpeligen ej sätta. Man kan dock se att det i Transjös katalog från 1910 finns med "kantiga" flaskor i tre storlekar 65-, 100- och 130-cl.

                  Comment


                  • #10
                    Jasså det finns produktion in på 1900-talet också? Det visste jag inte.

                    Har du någon bild på en sådan ifrån kuranten Kallin? kunde vara kul att se
                    hur dom ser ut.

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av A.F
                      Jasså det finns produktion in på 1900-talet också? Det visste jag inte.

                      Har du någon bild på en sådan ifrån kuranten Kallin? kunde vara kul att se
                      hur dom ser ut.
                      Här kommer bilden.
                      Det enda som skiljer är att de senare inte är anfångade på halvpost.
                      Dvs att sömmen som syns mellan hals och flaskkropp på AF:s och Kecke:s flaskor ej finns.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Jag är beredd att köpa AF:s resonemang att greppaflaskorna slutade tillverkas runt 1870.

                        Det verkar som greppaflaskor blåsta på det gamla sättet inte är pur färska trots allt. I mitt lilla bestånd av priskuranter, som tillverkat brännvinsflaskor, framgår följande: Kosta 1855 har med dem i utbudet liksom Limmared 1862, men i det sistnämnda brukets kurant från 1879 är de inte längre med. Steninge 1876 har inte med greppaflaskor, ej heller Eda c:a 1890 liksom Fåglavik 1893 samt 1900.

                        Detta mikroskopiska underlag är inte mycket att hänga i granen, men det ger trots allt en liten bild av hur det verkar förhåller sig.
                        --I de blindas rike är den enögde kung.--

                        Comment


                        • #13
                          Okej ingen infälldhals på Transjös flaskor, annars är formen helt klart den
                          rätta, men man bör nog se skillnad på en flaska ifrån 1920 och 1850
                          iallafall misstänker jag, men det är ju bra att de aviker lite iallafall.

                          Det ger en ganska bra bild LS, det tyder ju på att de gick ur modet
                          runt just den tiden, sedan kan väl vissa bruk plöjt fram dem under
                          några år till, men man kan ju ,misstänka att de flesta man hittar
                          då är äldre än 1870 även ifrån en liten undersökning.

                          Comment


                          • #14
                            FD Glasblåsaren

                            Hej! Hakar på med en bild på greppflaska med en del gravyr på,vet inget om storlek lånad bild,ägaren bor nära Fåglavik så man vet aldrig, smal hals och ganska platt under halsen! Ingemar N
                            Bifogade filer
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                              Bytte till mig denna greppaflaska idag. En ofantligt stor degelbit i massan, det var därför jag ville ha den. Ca 20 cm hög, helt ok.
                              från Tråden Greppaflaska med viss utstrålning. Lars K´s flaska och den Hirvi lagt in en lånad bild av här ser ut att vara likadana. Om det är samma storlekar vet man inte förstås. Ligger tidsramen för dessa flaskor runt 1850 eller är de tidigare månne? Finns det uppgifter rörande graveringen, gjordes de ändå från början (1700-talets slut) eller har det förekommit sporadiskt bara?
                              Lars S lägger Lars K´s flaska i division 1., men Kallin menar att flaskan hamnade i hans händer mest p.g.a den stora stenen i massan. Om lars K själv får gradera sin flaska, var hamnar den då, på en femgradig skala där 1 är bäst och 5 sämst ?
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X