Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ska utvecklingen av kategorier ske?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hur ska utvecklingen av kategorier ske?

    Frågan lyder som den står i topicen. Hur ska utvecklingen av kategorier ske?

    Och med det så undrar jag alltså hur vi gör för att hålla överskådligheten och användarvänligheten på topp? Som det är nu så ser det för mig ut som att detta forums skapare har sneglat på AntikPrats upplägg vad gäller kategorier (i allt förutom bok-kategorin, vart tog den vägen? Noll intresse? bara jag som samlar? Uähhh jag är utdöende!! ) när de skapade Precis en sån, vilket för all del säkerligen är bra då de är beprövade, men vet vi att de kategorierna kommer att vara de bästa för just det här forumet? Nej det vet vi inte, så just därför undrar jag om kategorierna ligger fasta what-so-ever eller om de kan ändras under resans gång, och i så fall efter vilka principer?

    För att ta ett exempel på vad jag menar så är det bara och dra fram lite statistik.

    Just nu så är glas-kategorin den överlägset största vad gäller både trådar och inlägg med, i skrivande stund, nästan dubbelt (169 inlägg)så många inlägg som tvåan i ordningen som är just den kategorin vi befinner oss i för till fället dvs "Om Precis en sån" (89 inlägg) och mer än 50 ggr så mycket som två av facktrådarna som bara har tre inlägg vardera. Detta ger för handen att "Glas" är en given kategori med många intresserade forumbesökare medan "Textil" och "Numismatik & filateli" är av förhållandevis ringa intresse för detta forums besökare.

    Bör de sistnämnda kategorierna finnas kvar?

    I vanliga fall hade jag då svarat nej om frågan hade ställts till mig, för i så fall kan de fåtaliga frågor som kan tänkas dyka upp som berör just de områdena tas under "Övrigt & kuriosa" eller "Allmänt". Nu så är dock forumet nystartat, och vi väntar fortfarande på att många ska hitta hit och när de hittat hit så kanske textil och mynt/frimärkskategorierna blir de allra populäraste, men exemplet visar problematiken i min frågeställning.

    Att behålla ett par kategorier som inte används/används sällan tar plats och ger ett i längden rörigt intryck om det tillkommer flera, mera aktiva kategorier, samtidigt som det, om kategorierna tas bort, kan tolkas av nya besökare med just dessa intressena som att deras samlarområden inte behandlas på detta forum och därför avstår från att registrera sig och delta här.

    Oj, nu blev mitt inlägg jättelångt och det är kanske tveksamt om någon orkar läsa det, men jag postar det ändå, med slutfrågan; Hur gör vi?

  • #2
    Tack för ditt genomtänkta inlägg.

    Kategorierna är inte statiska och inte heller underrubrikerna. Vi följer hela tiden utvecklingen och kommer att anpassa ämnen och rubriker därefter.

    Givetvis har vi anpassat kategorierna efter den största diskussionssajten. Vi har dock funderat på att tillfälligtvis ta bort de rubriker som inte används eftrersom det ser rörigt ut och lite tomt. Å andra sidan när någon med just de specialintressena kommer hit kan det upplevas som att forumet inte är för dem om rubriken saknas.
    Som du påpekade så är "övrigt" en bra uppsamlingsstation för ämnen som saknar rubrik.

    Kategori "Glas" kommer snart att modifieras med nya underrubriker liksom "Porslin".

    Vi tar gärna emot synpunkter och kommentarer.
    /Admin
    admin@precisensan.com

    Comment


    • #3
      Det låter kanonfint det!

      Då har jag ett önskemål direkt: en kategori för böcker, serier och tryck i allmänhet.
      Kanske inte nu med en gång på stört, men om ett tag om det visar sig (genom inlägg om böcker etc) att fler än jag är intresserade utav en sådan kategori. Själv så är jag därtill tämligen strängt upptagen de närmaste veckorna med att flytta och installera mig på min nya studiort, så jag kommer själv förmodligen inte att vara så aktiv på forumet än på ett tag.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Jung_Kee
        Det låter kanonfint det!

        Då har jag ett önskemål direkt: en kategori för böcker, serier och tryck i allmänhet.
        Kanske inte nu med en gång på stört, men om ett tag om det visar sig (genom inlägg om böcker etc) att fler än jag är intresserade utav en sådan kategori. Själv så är jag därtill tämligen strängt upptagen de närmaste veckorna med att flytta och installera mig på min nya studiort, så jag kommer själv förmodligen inte att vara så aktiv på forumet än på ett tag.
        Faktum är att vi hade en sådan tråd de första dagarna men tog bort den och några andra. Den kommer nog tillbaka.
        /Admin
        admin@precisensan.com

        Comment


        • #5
          Underkategorier på Glas sriver du Bruce, just nu finns det några, vilka ytterligare är tänkbara?

          Comment

          Working...
          X