Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Emaljerad SkÖldpadda Med Signatur

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Emaljerad SkÖldpadda Med Signatur

    11.5 cm lång är denna underbara sköldpadda jag fann på en loppis. Made in France var den stämplad och där fanns en antydan till emaljering på skölden. Gjorde ren den och detta underbara mönster kommer fram. Förefaller vara tillverkad i koppar med guldövermålning som falnat utom på vissa småpartier. Den är mkt välgjord som bland annat kan ses på bilden där paddan ligger på rygg, vecken på huden där nacken försvinner in under skölden---läckert! Nåväl, rengöringen fortsatte in i askdelen där en signatur dök upp. Spännande. L. Ragot ser det ut som, har googlat en hel del men finner inget. Finns här ngn som känner igen namnet eller paddan? Vi gissar här hemma kring 20-talet, vad tror ni?
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Fler bilder här.
    Bifogade filer
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      20-talet, mycket fantasirikt, det är med största säkerhet något relativt nytillverkat, får man säga mojs?
      Mitt uppe på skölden är en stor mista, inte så förvånande med tanke på åldern.

      Comment


      • #4
        Någon mista är det inte, det finns knappnålsstora porer som dock är glaserade och en av dem syns på mitt skölden på en av bilderna. 20-talet, menar du det eller menade du att tanken var fantasirik? eller att paddan var fantasirikt utformad? Mojs är ok, det producerades en massa sådana här små rappliga historier som souvernirer bland annat men detta exemplar må stå som urmodern till alla de andra kanske Dessutom verkar det onödigt att signaturmärka modernt mojs.!
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Då säger vi så här i stället, för mig har den inte något av den charm som kan uppstå från prylar gjorda på 20-talet.
          Ett dött ting i det avseendet.
          Kom igen, detta med sign. är ditsatt just för att små "troende" skall tro att det är något. En typisk "tradera" pryl med allt vad det innebär. Innebörden är att man blir trött av att se allt mojset som folk tror är någonting.
          Om du kan få den till att bli 20-talet så får jag verkligen gratulera till att ha knäckt alla mina tidigare erfarenheter.

          Comment


          • #6
            766, vilken tid skulle du vilja sätta på föremålet utan att för den skull rubricera den som 1900-tal, eller "modern" ?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Det som dyker upp i skallen är 1975 och är det inte det så skall jag börja knapra lite lätt på min basker.

              Comment


              • #8
                Givetvis så kan det vara gjord framåt i tiden också.

                Comment


                • #9
                  Gott så 766 och vad grundar du detta antagande på?
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Ja ja så är det att vara synsk. Detta tillsammans med en medärvd gen+ har levt ibland en massa skit. Det är grunden och jag kan naturligt vis ha fel för det finns alltid undantag. Fast i mitt fatt yppas dom väldigt sällan, kan bero på att jag nästan aldrig behöver fråga.

                    Comment


                    • #11
                      Men ditt behov av att svara tycks vara obrutet och oändligt! Oraklet i Delphi har väl egentligen aldrig existerat så vitt du vet?
                      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                      Comment


                      • #12
                        Man vill ju inte att Damer skall gå på allför stora nitar när dom lurar sig själv.
                        Har svårt för att ser människor bli lurade, kanske en nackdel, hade varit bra om man struntat i det.
                        Last edited by Jung_Kee; 2006-04-29, 16:53. Anledning: Irrelevant sidopår

                        Comment


                        • #13
                          Nu skärper vi till oss!

                          Försök vara vara konstruktiva och tydliga i inläggen.

                          /Admin
                          /Admin
                          admin@precisensan.com

                          Comment

                          Working...
                          X