Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Knivar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Knivar

    Några stycken jag har
    Inte så gamla, men dom gamla är svåra att finna
    Bifogade filer
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

  • #2
    Är det bara köksknivar i tråden?
    Tycker det går att hitta se en del, fast då just inte jättegamla - här är några från min kökslåda, nu är dom ju ärvda allihopa.
    Nederst är Järnbolaget, ovanför L. F. Ståhlberg, sista omärkt.

    Undrar om man överhuvud taget använde knivar av köksknivstyp i någon högre grad längre tillbaka.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Tror nog att dom första fyra är köksknivar
      Men här kommer några andra
      Bifogade filer
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

      Comment


      • #4
        Knivar är inget jag direkt köper. Några har jag dock.
        Dessa två "knivar" är väl inte direkt rumsrena men nu finns dom. Har vad jag blivit upplyst om använts i ett makabert sammanhang. Fick dom för många år sedan om det blir bättre av det. Bladets längd är 49 cm. Totala längden 65 cm. Vad dom använts till får ni själva luska ut. Får plocka fram lite trevligare knivar ur gömmorna.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Min ville vara med...

          Hej Lars H, min kniv ville vara med i din tråd, hoppas ok? knivbladet är helt, jag fotade bara lite snett. MVH
          Bifogade filer
          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
            Några stycken jag har
            Inte så gamla, men dom gamla är svåra att finna
            Det ser ut som några av de översta knivarna har kolstålsblad. Jag använder själv sådana hemma. De måste slipas, men har en grym skärpa. De är numera förbjudna att användas i restaurangkök etc då de rostar om man inte håller efter dem efter varje användning.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Två hårt slitna
              Bifogade filer
              Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                Hej Lars H, min kniv ville vara med i din tråd, hoppas ok? knivbladet är helt, jag fotade bara lite snett. MVH
                Klart den ska vara med, är ju därför jag började tråden
                Vill se vad andra har, alltid lär man sig något
                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                  Det ser ut som några av de översta knivarna har kolstålsblad. Jag använder själv sådana hemma. De måste slipas, men har en grym skärpa. De är numera förbjudna att användas i restaurangkök etc då de rostar om man inte håller efter dem efter varje användning.
                  Dom gamla använder jag inte
                  Tjänsten i köket får dom nya stå för
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #10
                    Den ensamma kniven är smid i slutet av 1800 talet
                    Bifogade filer
                    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                    Comment


                    • #11
                      Lars H, vet du även när min kniv kan vara tillverkad? Tack.
                      Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                        Lars H, vet du även när min kniv kan vara tillverkad? Tack.
                        Jag kan inte så mycket om knivar, tycker bara det hör hemma bland almogens redskap
                        Du får nog svar snart på din fråga
                        Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                          Jag kan inte så mycket om knivar, tycker bara det hör hemma bland almogens redskap
                          Du får nog svar snart på din fråga
                          Jag kan inget heller, men här, Lars H, kan vi ju lära oss mer, se bra länk. Jag tog upp den lille luppen ur lille handväskan och såg att det stod faktiskt Erik Frost och nåt mer på min kniv, verkar vara ett märke som finns än idag. En av till salu knivarna var lik min.
                          Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av viol Visa inlägg
                            Jag kan inget heller, men här, Lars H, kan vi ju lära oss mer, se bra länk. Jag tog upp den lille luppen ur lille handväskan och såg att det stod faktiskt Erik Frost och nåt mer på min kniv, verkar vara ett märke som finns än idag. En av till salu knivarna var lik min.
                            http://www.cultur.nu/knivar/index.shtml
                            Tack för länken
                            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                              Knivar är inget jag direkt köper. Några har jag dock.
                              Dessa två "knivar" är väl inte direkt rumsrena men nu finns dom. Har vad jag blivit upplyst om använts i ett makabert sammanhang. Fick dom för många år sedan om det blir bättre av det. Bladets längd är 49 cm. Totala längden 65 cm. Vad dom använts till får ni själva luska ut. Får plocka fram lite trevligare knivar ur gömmorna.
                              Hm jag har inte en aning, men jag hoppas att du inte har fått dom från Polishistoriska museet.
                              Man ska leta efter det roliga i livet, det tråkiga får man ändå.

                              Comment

                              Working...
                              X