Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Söt gul skål, varifrån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Söt gul skål, varifrån?

    Ytterligare ett av helgens loppisinköp. Kan skålen härledas från bruk , eller...? Höjd ca 13 cm.
    Söffe
    Bifogade filer

  • #2
    Skulle kunna va en Kosta skål från servisen Palett, min skål är 12,5 cm hög och 12 cm som bredast.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2008-09-01, 21:07.
    I’m a real mean bitch!

    Comment


    • #3
      oh gu så vacker =))))
      livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
        Skulle kunna va en Kosta skål från servisen Palett, min skål är 12,5 cm hög och 12 cm som bredast.
        Visst är det en likadan skål! Kosta Palett alltså! Vet du något mer om serien?
        Söffe

        Comment


        • #5
          Ja, dom finns i rött också, och brukar säljas som Reijmyre o Monica Bratt, det lilla glaset till höger är också ett Palett glas, det större tror jag är ett efterrättsglas.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Maria Visa inlägg
            Ja, dom finns i rött också, och brukar säljas som Reijmyre o Monica Bratt, det lilla glaset till höger är också ett Palett glas, det större tror jag är ett efterrättsglas.
            Trevligt med informationen, men det går nog åt mycket efterrätt till den!
            Söffe

            Comment


            • #7
              Den här båtformade överlinjen stöter man inte på särskilt ofta. Jag vet att Jonny Mattsson gjorde ngn för Rejmyre, en skål var det visst.
              Har haft en röd högre liknande den Söffe visar men mina efterforkningar ledde aldrig till Bratt. Jag har själv en liten båtskål som jag dock tror kommer från Orrefors och en visning sa: Landberg.
              Gällande det lilla glaset finns en varierande produktion av dessa i varierande storlekar varav en del är Orrefors. Min syster köpte på sig en del och själv använder vi en variant som juiceglas här hemma. Snyggt! är mitt ord.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Här är skålen jag nämner i inlägget här ovanför, färgtonen är densamma som på det lilla glaset.
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  Gillar den färgen!!! Båtformen är ju vacker, så det borde göra att den inte blev ovanlig, svår att göra?
                  Söffe

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
                    Här är skålen jag nämner i inlägget här ovanför, färgtonen är densamma som på det lilla glaset.
                    Jättefin skål, den passar perfekt till mina glas, det är möjligt att din skål också ingår i servisen, det lilla glaset är till 100% Kosta, när jag en gång i tiden köpte glasen fanns Kosta etiketterna kvar.
                    I’m a real mean bitch!

                    Comment

                    Working...
                    X