Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bruksglas i all ära.....

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    nä precis, jag hade inte läst själv, bara kollat bilderna som vanligt.....

    lite mörkt för att fota det andra, så bilder kanske imorgon.

    Comment


    • #17
      Gärna en bättre bild på den höga till vänster. Och vad är det med skridskon? Är den av glas? Eller en modern skulptur in natura?
      Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

      Comment


      • #18
        det var en ovanlig ravenna vem har designat den?
        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

        Comment


        • #19
          nej skridskon är en unik skultur(stengods) av Oscar Reutersvärd. Den är omöjlig på så sätt att den är full av taggar, t ex under skenan. Tror den är med i någon bok samt att den varit med på flera utsällningar.

          Comment


          • #20
            ravenna är gjord av Marti Rytkönen, också unik.

            Den höga uppe till vänster(Unik graal) är också gjord av Marti R.
            Framför den står en unik litograal med seriemotiv av P B Sundberg.
            Den lilla blå skålen är en spetsgraal, nummer 7 tror jag det var.
            Bakom den en ariel av Ingeborg Lundin.
            Genomskinliga är av Höglund och är en unik graverad sak.

            Comment


            • #21
              För mig icke insatt i moderna glasvärlden, vem är Marti Rytkönen? Och P B Sundberg? Och kul med skridskon! Den gillade jag!
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #22
                Tänkte skriva att skridskon var min favorit av objekten på bilderna, men när Daniel nämnde att den var i keramik och inte glas blev jag bara så trött på mig själv ! Allt kan ju inte vara i glas, men va fräckt med en skridsko i glas, den skulle rent av vara på hemmaplan, i min värld alltså
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  För mig icke insatt i moderna glasvärlden, vem är Marti Rytkönen? Och P B Sundberg?
                  Marti Rytkönen se Orrefors hemsida:
                  Vi tror på hantverk, kvalitet och tradition. Därför munblåser vi fortfarande vårt glas i Småland.

                  klicka på "formgivare" och rulla sidan uppåt och åt höger . .

                  P B Sundberg finns inte kvar på hemsidan. Var/hur jobbar han nu?

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                    Marti Rytkönen se Orrefors hemsida:
                    Vi tror på hantverk, kvalitet och tradition. Därför munblåser vi fortfarande vårt glas i Småland.

                    klicka på "formgivare" och rulla sidan uppåt och åt höger . .

                    P B Sundberg finns inte kvar på hemsidan. Var/hur jobbar han nu?
                    Han fick väl kicken för några år sedan. De hade väl inte råd att ha en sådan okommersiell formgivare

                    Comment


                    • #25
                      Jag vet inte om denna kan klassas som konstglas. Det är ett prov av Olle Brozén prov inför hans serie "Papi" för Kosta Boda. Slutprodukten är ogenomskinligt mjölkig i glasmassan. Jag tycker denna är snyggare då fjärilsmönstret inte är så uppenbart.
                      Bifogade filer
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                        Jag vet inte om denna kan klassas som konstglas. Det är ett prov av Olle Brozén prov inför hans serie "Papi" för Kosta Boda. Slutprodukten är ogenomskinligt mjölkig i glasmassan. Jag tycker denna är snyggare då fjärilsmönstret inte är så uppenbart.
                        den kan väl verkligen klassas som konstglas eftersom det antagligen bara finns den här i detta utförande. och det var en snygg pjäs
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                        Comment


                        • #27
                          Kan väl slänga in lite konstglas om det intresserar..
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av mi.ke. Visa inlägg
                            Kan väl slänga in lite konstglas om det intresserar..
                            woowoooww dom där jar hög vill-ha-faktor
                            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                            Comment


                            • #29
                              MI.KE. har säkert sådana glas till salu

                              MI.KE. du får gärna ge en kort beskrivning hur denna färgteknik
                              går till, det är ju häftiga mönster, glaslager mm.
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                                MI.KE. du får gärna ge en kort beskrivning hur denna färgteknik
                                går till, det är ju häftiga mönster, glaslager mm.
                                Hirvi
                                Ja en sådan beskrivning skulle platsa bra bland allt det andra på tråden "Olika tekniker för framställning av konstglas" - såvida inte dina glas rymmer en tillverkningsmässig hemlighet.

                                Comment

                                Working...
                                X