Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Polering av stenar

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Polering av stenar

    Vad ska man använda för något till att polera "fina stenar från stranden" med?
    Jag är inte ute efter att göra smycken utan bara få en lite blankare yta på dem.
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • #2
    Jag har polerat en del bärnsten men vet inte om det är överförbart till "vanliga" stenar. Jag använde våtslippapper och Häxans polermedel.

    Comment


    • #3
      Det är nog väldigt tidsödande att polera strandstenar för hand men med tålamod så går allt.
      Bärnsten är ju mjukt och lättbearbetat vilket inte gäller de flesta andra stenar.
      Man gör på samma sätt som vid trumling eller annan stenslipning.
      Dvs, använda kiselkarbid i olika kornstorlek och därefter tennoxid för polering.
      I det här fallet är ju stenen förformad så den behöver antagligen bara finslipas. Kornstorlek 600 är ett förslag och sedan tennoxid.

      Comment


      • #4
        det var nån idag som pratade om att sälja en trumlare
        livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

        Comment


        • #5
          Nja, nån direkt slipning hade jag inte tänkt göra som sagt, utan bara någon enklare ytbehandling. Kan man använda någon form av vax?
          ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

          Comment


          • #6
            lack=?
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

            Comment


            • #7
              Först nu så ser jag den här tråden. Att polera strandsten finns egentligen inte några genvägar. Man kan hitta strandsten som i praktiken är färdigslipade och det är bara polering som saknas.
              Den minst arbetskrävande poleringsmetoden är en liten (eller stor) trumlare som man fyller med sten (4/5) vatten och tennoxid. Sedan lägger man trumman på ett par axlar som drivs av en motor och låter det hela rotera i ca en-två veckor. Det är inte säkert att alla stenarna blir blanka men det är värt ett försök. Det enda man skall tänka på är att alla stenar är någorlunda "runda" och inte har några vassa hörn Maskinen kan man ganska enkelt bygga själv. Jag tror att Claes i sjön har de flesta detaljerna Som sliptrumma kan man försöka använda en plastburk Helst skall den ju ha "kanter men det går med en rund också.
              DG

              Comment

              Working...
              X