Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

AWF Arnold Wiigs Fabrikker

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • AWF Arnold Wiigs Fabrikker

    Övertygad om att detta fat var tyskt eller italienskt vände jag på den och fick se Norge- en norsk clown
    Någon som vet något mer om tillverkaren?
    (dekoren är blå, vit och rosa men det brydde sig inte kameran om)
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 11:48.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

  • #2
    Hei! AWF er Arnold Wiigs Fabrikker i Halden. De ble grunnlagt i 1938 av Arnold Wiig (surprise!) og har et stort produktspekter: serviser, urner, fat, keramikkbilder, lysestaker etc. Den mest kjente designer (som jeg vet om) knyttet til bedriften er nok Willian Knutzen 1946-49. Men dette er ikke hans design. Saker fra AWF er stadig uten på norsk qxl, der kan man får et bilde av den formmessigen bredden. mvh

    Comment


    • #3
      Vet att AWF står för Arnold Wiig Fabrikker och det låg/ligger? i Halden.
      Fabriken startades 1938, från -49 märkte man med AWF.
      Kanske du kan googla och hitta lite mer info själv.

      Pepita var litte snabbare att svara än jag
      Loppisadiktus

      Comment


      • #4
        Tack för svaren!
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          är det nån som vet nått om henne ..vem som gjort henne??
          Bifogade filer
          Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 11:47. Anledning: Sammanfogning av trådar och kopiering av inlägg

          Comment


          • #6
            AWF är ett norskt fabrikat, det är allt jag vet.
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Du hittar mer om Awf i denna tråden:
              Loppisadiktus

              Comment


              • #8
                Mht til AWF, så startet han opp i 1938. Fram til 1949 solgte de sine produkter under navnet Herreby. Kunstindustrimuseet i Oslo ba dem om å endre navnet for å unngå forveksling med vår gamle Herrebøefabrikk. Fra 1949 ble navnet AWF. Kunstnerisk leder og designer 1946-1949 var William Knutzen, en markant keramiker i Norge. Han startet eget verksted rundt 1949 og regnes som den første i Norge som tok i bruk steingods som kunstnerisk uttrykksmiddel. Kilde: Olsen/Andersen: Moderne antikviteter
                mvh pepita
                Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 12:16.

                Comment


                • #9
                  Alldeles nyligen har jag fått mig tillsänd en norsk tidningsartikel som handlar om AWF. Artikeln bör vara från mitten av 1990-talet.
                  Skriver här ner lite av vad artikeln beskriver.

                  Arnold Wiig var under de tidiga krigsåren verksam med tillverkning av blomkrukor genom formpressning, men några år senare blev han intressaerad av keramiktillverkning. 1943 startades så Arnold Wiigs Fabrikker med svågern Albert Larsson som kompanjon.
                  De första åren var inte så lätta med undermåligt material och svårigheter att få tag på kunnig arbetskraft. Men allt som producerades gick att sälja.
                  Men 1945 tog verksamheten fart, för då fick Arnold Wiig kontakt med den danska firman Syberg Olsen & co. AWF fick ensamrätt till att producera deras sycokruka i Norge. Det gick som "varmt hvetebröd" och många hundra tusen sycokrukor sändes med fulla järnvägsvagnar till bl.a. Oslo, Bergen och Trondheim.
                  Arnold Wiig startade också en tillverkning av dessa krukor i Strömstad (Syco).
                  I början av 1950-talet var dock sycokrukans tid förbi, men fabriken hade under dessa år fått en mycket god ekonomi, och pengarna kunde satsas på övrig verksamhet i företaget.
                  Under 1950-talet växte keramiktillverkningen kraftigt och AWF fick en stark position på den norska marknaden.
                  Nils Bjerén ledde denna verksamhet framgångsrikt.
                  Företaget provade också på att tillverka "fyllepennor" (reservoirpenna?) och leksaker både i Halden och Strömstad, men i alla fall det senare blev inte så lyckat.
                  Keramiktillverkningen gick dock fortsatt bra och hade skaffat sig skickliga medarbetare så som bl.a. dekoratörerna Hilding Brask Danielsen, Arne Clausen, Arnold Rakeng, Willy Skogmann och Elsa Dahl. Bland utländska medarbetare fanns Otto Mulders (Holland), Rut Mäkelä och Eva Hase (Danmark). Så fanns ju också norrmannen William Knutzen.
                  Belysningsarmaturer, lysrör och neonskyltar var andra produkter i AWF:s verksamhet
                  Under 1960-talet började dock motgångarna bl.a. på grund av bränder och behovet av kapital för att expandera ökade.
                  Finanseringsbolaget Incentive kom så in i bilden, och övertog företaget 1966, och då lämnade Arnold Wiig verksamheten.
                  Björn Fagerlie köpte i sin tur företaget 1969 och då fanns ca. tjugo anställda.
                  Under 1970-talet kom så den utländska konkurrensen och efter en större brand 1977 upphörde keramiktillverkningen.

                  Om Tebe-keramik vet jag inte mycket, utan måste där bläddra i "Svensk keramik under 1900-talet". Där går att finna att Tore Borg startade sitt företag 1949 i Uppsala med tillverkning av bl.a. keramikfigurer. Verksamheten pågick fram till hans bortgång 1977.

                  Comment


                  • #10
                    25 cm hög och 17 bred

                    Baksidan på kattavlan. Tydligt men skumt. Vadå avdelning? Låter som det är nån som varit på sjukhusterapi. Eller vad tycker/tror ni?
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 11:34.

                    Comment


                    • #11
                      Jag förstår att jag ska visa baksidan också (av tavlan) men det blir inte just nu.
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 11:23.

                      Comment


                      • #12
                        Är det en norsk AFW tavla du visar upp eller? Mvh
                        Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 11:49.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Cobe
                          Är det en norsk AFW tala du visar upp eller? Mvh
                          Hade ej tänkt på det men nu får ni se baksidan. Ursäkta skräpet. Nämen möjligen står det AWF? Samma tydligen i alla fall som på kattavlan som hänger bredvid och som finns i "Stolt charmig katt". Visste ej att det var två norskar! Men såklart dras jag till det norska för jag är lite lätt norsk.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av BerNils
                            Hade ej tänkt på det men nu får ni se baksidan. Ursäkta skräpet. Nämen möjligen står det AWF? Samma tydligen i alla fall som på kattavlan som hänger bredvid och som finns i "Stolt charmig katt". Visste ej att det var två norskar! Men såklart dras jag till det norska för jag är lite lätt norsk.
                            Ett väldigt snyggt 1950-talsfat från Arnold Wiigs Fabrikker i Halden.
                            Titeln Polar är väl okej, även om Penguins hade passat oss bättre.
                            Den romerska tvåan (II) efter numret, antyder att det finns en mindre eller större variant.
                            AWF är fortfarande klart undervärderat bland samlare, men det kommer...

                            Comment


                            • #15
                              Design T - stämpeln på denna Bitossi-inspirerade vas har gäckat mig, sedan jag fann den på en traditionell springloppis. Höjden är 14 cm.

                              Tidigare i vår dök en vas upp på Antikprat och något senare fann jag en liknande som bara var etikettmärkt AWF. http://www.antikviteter.net/antikpra...tml?1299093066

                              Belonas figurin har både Design T-stämpeln och etikett. AWF är stämplat till höger om Design T-stämpeln (klockan 4-5). Här nedan en redigerad bild.

                              Det hade varit intressant att få mer information om betydelsen av stämpeln.
                              Bifogade filer
                              Last edited by Kaptenen; 2011-03-16, 20:49. Anledning: Sammanfogat länkar

                              Comment

                              Working...
                              X