Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hur rengör och vårdar man bäst<???

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    admin om jag letar åt tipsinlägg ang rengöring?kan du flytta dom hit eller så??
    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Fireflites Visa inlägg
      har testat mej vidare:
      kalkavlagringar: koka upp vatten värm kärlet du ska rengöra med hett vatten från kranen (för att undvika att det spricker) ca i msk citronsyra och 1/2 tsk maskindiskmedel+tre-fyra droppar yes, häll blandningen i det som ska rengöras och höll på det kokande vattnet, inom ett par sekunder bubblar det friskt när bubblingen slutar häll bort vätskan direkt, vid behov uppreppa. med detta tipset fick jag mina kalkingrodda glasvaser i nyskick,envisa fläckar togs bort med salt på en fuktad trasa och försiktig gnuggning. resultatet är fantastiskt!!
      Hej Fireflites. Tack för tipset. Har en vas med blått underfång där det var missfärgning på insidan. Efter två doser av ditt recept är dom borta.
      ________________________________________________________________________
      "Även om man alltid kunde ha gjort något annat än det man gör,
      så innebär detta inte att det andra automatiskt skulle vara bättre, eller?
      Då måste man ju nedvärdera nuet."

      Comment


      • #18
        Jag återupplivar denna tråd, då jag har ett besläktat ärende:

        En tekopp som blivit missfärgad av te rengjorde jag med citronsyra. De bruna avlagringarna försvann helt och koppen ser fin ut, men den har nu en yta som är sträv och obehaglig.

        Går det att få tillbaka "den gamla känslan" i ytan eller ska man hålla sig borta från citronsyra när det gäller keramik?

        Comment


        • #19
          Ingen aning har aldrig använt citronsyra på porslin eller keramik, men jag har lyckats förstöra en Jie burk med utspädd ättika, jag använder Yes Power Spray på mina temuggar och skedar som har blivit missfärgade och det fungerar jättebra.
          I’m a real mean bitch!

          Comment


          • #20
            Jag har köpt en glasvas, som jag vid köpet trodde hade kalkbeläggningar inuti. Jag har försökt på alla sätt och vis att få bort dessa, men det händer absolut ingenting. Citronsyra, Vanish med orange kork, you name it. Inget funkar Har nu börjat fundera på om det kan vara glassjuka och inte kalkbeläggningar Innan jag ger upp hoppet om att vasen aldrig kommer bli fin igen, så tänkte jag höra om man vågar prova så kallat Klinkerrent. Det är egentligen till för att ta bort cementbaserade fogrester, men fungerar även att använda mot kalkfläckar på kakel och klinker. Det är relativt starkt och jag vet att det innehåller bland annat fosforsyra. Vågar man prova eller riskerar det att bli värre än vad det redan är?

            Comment

            Working...
            X