Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammelgård

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Jo, jag instämmer och har funderat på om det utifrån modellnummer kan dras några slutsatser. Här har jag gjort en liten bildsammanställning på sättet att skriva R.C.L. Mest avvikande är ju det som finns på flickan från Rutebo. Inte är det samma person som skrivit?
    Bifogade filer
    Last edited by Lars M; 2013-04-28, 17:11.

    Comment


    • #32
      Jo, jag tror nog att RCL avser samma person i båda fallen.
      Hon ansvarade och drev ju båda verkstäderna efter varandra, och "sadlade" väl om i sättet att ha sin signatur.
      De andra signeringarna måste stå för dem som målade och kanske tills viss del hjälpte till att modellera.
      Det visar sig säkert.

      Comment


      • #33
        På förslag av Gideon tog jag kontakt med Håkan Landström, son till Rut-Carla Landström.
        På en annan tråd diskuteras ju felaktigheter i "faktaböcker" och i andra källor. Men efter samtalet med Håkan L. , så kan jag avslöja att både Nyström i Svensk Keramik och den ofta anlitade "Svenska Keramiksignaturer" på internet har fullständigt fel vad gäller Gammelgård.
        Gammelgård har varken med Halland eller Dalarna att göra, utan det är Gammelgård vid Skebokvarn i Sörmland!! Där startade Rut-Carla Landstöm en keramikverkstad 1948 och drev den till 1956. Då flyttades verksamheten till Leksand och Rutebo. http://folket.se/nyheter/flen/1.110523?m=print.
        Vad gäller de signaturer som förutom R.C.L. finns på många figurer från Gammelgård berättade Håkan L. att det fanns många medhjälpare i keramikverkstaden men att det var Rut-Carla som formgav och såg till att figurerna fick det rätta utseendet och att de som hjälpte till fick sätta sina signaturer.
        Artikelnummer eller beställningsnummer angavs för att grossister skulle kunna ange rätt siffror vid sina beställningar.
        Rut-Carla föddes i Slättåkra utanför Halmstad men växte upp hos sin mormor i Ronneby.

        Comment


        • #34
          Äntligen!
          Då sitter Håkan på den stora nyckeln och kan förhoppningsvis räta ut de många frågetecken som återstår.
          Har han kikat in på den här tråden, tror Du?
          Men stort tack för att Du knackade på hans dörr, Lars M.

          Comment


          • #35
            Tack Lars, för att Du har letat fram upplysningar så att förvirringen angående Gammelgård bytts till vetskap.

            Comment


            • #36
              En drygt decimetern hög gumma med kvast.

              Signeringen har inte gått att få läsbar bild av där den sitter en bit uppe under kjolen. Där står i varje fall förutom Gammelgård detta RCL och ett nummer som kan vara 128 eller 28.

              Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-17 007.JPG
Views:	1
Size:	47,3 KB
ID:	550017 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-17 005.JPG
Views:	1
Size:	45,7 KB
ID:	550018 Click image for larger version

Name:	Resize of Rotation of 2013-07-17 006.JPG
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	550019

              Comment


              • #37
                Jättefin städflicka. Damerna med hucklen, har jag kommit att bli svag för, men så uppvisar de flesta med den, högre kvalitet i hantverket - tycker jag.
                Det är nog bara en tillfällighet, men nog ser dekoren med CC (ett omvänt med C) väldigt lik Cay Cedergrens monogram. Kanske var han en av de många som fick praktisera hos Rut Carla Landgren?
                Ett vilt hugskott, jag vet.

                Comment


                • #38
                  Tack för trevlig kommentar angående städflickan, Gideon!

                  Comment


                  • #39
                    Ett sådant här troll har Lars M. visat tidigare. Fast alldeles lika är dom ändå inte.

                    Denna har också åtalet "1952" inritat med blyerts.

                    Click image for larger version

Name:	mimo 007.JPG
Views:	1
Size:	52,0 KB
ID:	551913 Click image for larger version

Name:	mimo 008.JPG
Views:	1
Size:	48,1 KB
ID:	551914

                    Comment


                    • #40
                      En gumma med förkläde och huckle och med en kaffekanna i höger hand. Och ganska lik den Gideon visat på inlägg nr 11.
                      Det måste varit mycket jobb att skulpturera, färglägga och glasera en sådan här figur för RCL. Inget nummer men K. eller möjligen N. eller R . under och 13,5 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Click image for larger version

Name:	IMG_4373.jpg
Views:	1
Size:	39,4 KB
ID:	564747Click image for larger version

Name:	IMG_4376.jpg
Views:	1
Size:	45,2 KB
ID:	564748Click image for larger version

Name:	IMG_4378.jpg
Views:	1
Size:	36,7 KB
ID:	564749

                        Comment


                        • #42
                          Troll från Rutebo

                          Åh vad intressant att se liknande figurer som jag har. Det här trollet har stått i hyllan i mitt föräldrahem sedan jag var liten. För flera år sedan gick mina föräldrar bort och jag tog trollet hem till mig. Började googla i går och hamnade på den här sidan. Jag har länge varit fascinerad av guldinslagen. Nu ser jag att flera av Rutebos figurer också har det.
                          Lite nyfiken blir man ju på om dessa har något värde?Click image for larger version

Name:	stämpel1.jpg
Views:	1
Size:	52,5 KB
ID:	564836Click image for larger version

Name:	troll1.jpg
Views:	1
Size:	100,3 KB
ID:	564837
                          Last edited by Ingela L; 2017-02-20, 19:16.

                          Comment


                          • #43
                            Hej Ingela L och välkommen till detta forum!
                            Kul att du visar upp en figur av RCL och Gammelgård och som vi inte sett förut. Någon värdering vill jag inte göra.
                            Last edited by Lars M; 2017-02-20, 20:31.

                            Comment


                            • #44
                              Tack. Jag blev jätteglad över att det gick att hitta så mycket information både om Gammelgård och om Rut Carla Landström.

                              Comment


                              • #45
                                Bengt H inleder tråden med en tomte och jag har visat några här (nr 23): http://precisensan.com/antikforum/sh...mmelgård/page3
                                Här kommer ytterligare en med nr 34 (eller 84?) och med sign B.E. utöver Rut Carlas R.C.L. 7,5 cm hög och även i dagsljus.
                                Hur många moment i keramik, färger, glasyr och bränning? Jag betalade 45 spänn till en idrottsförenings loppis och tyckte nog att det var för mycket - men vad kostar tomtarna från Kina?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X