Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gammelgård

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gammelgård

    Det är ju inte jul riktigt ännu, men jag passade ändå på att köpa denna tomtenisse på askfat idag.
    Nu hoppas jag naturligtvis att det är någon som känner till tillverkaren, och vill berätta lite om denne.
    Bifogade filer

  • #2
    Var kommer kusarna från? [ID: Gammelgård]

    Någon som vet var den här kan vara gjord. Ser inte ut att vara ett hemarbete. Botten i lergods, figurerna i porslin av något slag. Endast 5 cm hög.
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Jag tycker det står Gammelgård

      Comment


      • #4
        Gammelgården. Verkstad i Laholm som drevs av Gösta Hansson 1965-1970 tillsammans med dottern Ingela som tidigare arbetat på Laholm Keramik. De tillverkade figuriner och främst den s.k. Hishultshästen efter en förlaga i trä.

        Från Svensk Keramik under 1900-talet
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Ja , det står det. Men vad är det ,eller var ligger det?

          Comment


          • #6
            Oooops såg inte att du svarat

            Comment


            • #7
              Varför står det gammelgård och inte gammelgården. Och vad står då R.C.L för?

              Comment


              • #8
                Jag undrar också.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
                  De tillverkade figuriner och främst den s.k. Hishultshästen efter en förlaga i trä.
                  Och i det här fallet har de väl inspirerats av den gamla julsången om "Staffan var en stalledräng. Han vattnade sina fålar fem.."

                  Comment


                  • #10
                    Verkstaden hette Gammelgård utan tillägg av -en (ID får ändras på den punkten).
                    Jag vet inte mycket mer om den, än vad som står skrivet här och i Nyströms bok.
                    Dock är jag också intresserad av vad initialerna R.C.L. betyder. De står säkert för någon medarbetare, som glömts bort.
                    Vår kaffedrickande gumma får uppfordrande titta på oss, till vi vet mera besked och kan ge socker till henne.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      I ett och ett halvt år har gumman fått vänta på sitt kaffe, och nu har hon äntligen fått koppen fylld!
                      simco kom som en räddande ängel sistlidna helg, med kaffetanten i bagaget.
                      Hon fick översvallande kramar och många tack av dem och mig.

                      Damerna i hucklen har snattrat oupphörligt sedan dess, men de undrar också som vi, vem det är som skulperat deras ansiktsdrag in i minsta detalj.
                      Gösta Hansson? Dottern Ingela? Eller någon annan?
                      Förutom det Ballonggreven relaterat ur Svensk keramik står vidare i ´Laholmskeramik´ av Christina Lindvall-Nordin att:
                      "Ingela dekorerade den vita hästen med mönstrat remtyg i ljusblått, grönt eller rosa. Hästen fanns i flera färger och storlekar och var en mycket omtyckt presentsak."

                      Det är lite underligt att bara Hishultshästen framhålls, och inte de här oerhört detaljerade och välgjorda figurinerna och andra föremål som också fanns i Gammelgårds sortiment.

                      Click image for larger version

Name:	Gammelgård 6.JPG
Views:	1
Size:	52,6 KB
ID:	521859

                      Click image for larger version

Name:	Gammelgård 7.JPG
Views:	1
Size:	46,4 KB
ID:	521858

                      Click image for larger version

Name:	Gammelgård 9.JPG
Views:	1
Size:	52,5 KB
ID:	521857

                      Damerna drar sig tillbaka för att tala vidare om privata ting, och hoppas att vi under tiden finner svaret på deras största fråga.
                      Click image for larger version

Name:	Gammelgård 8.JPG
Views:	1
Size:	45,5 KB
ID:	521860

                      Comment


                      • #12
                        Hishultahästen

                        I stallet finns denna häst från Hishult - men helt utan märkning. 19 cm hög och 25 cm lång.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Jag är alltmer övertygad om att det är keramik från två gamla gårdar på den här tråden. Den i Hishult utanför Laholm är ju beskriven av Christina Lindvall-Nordin i boken om Laholmskeramik och är skriven i bestämd form "Gammelgården".
                          De förtjusande figurerna som Bengt H och Gideon visat och sirligt stämplat "Gammelgård" i obestämd form (och som också visas i boken Svensk Keramik), har ett uttryck och formspråk som för mig leder till någon annan del av landet. Värmland? Dalarna?
                          Men det finns väl hur många "gammelgård" som helst.....
                          Här kommer emellertid ytterligare en "Hishultahäst". Den här i ljusblå remtyg och endast 13 cm hög och 18 cm lång.
                          I Nyströms bok om Svensk Keramik finns beskrivet att på Gammelgården i Hishult startade Bröderna Walldén sin verksamhet för att senare flytta till Skottorps Stengods 1983. Här är ett stop från tiden på Gammelgården (11 cm högt) och med sign "W".
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            en Gammel gård till

                            Hittade en väl lekt flicka lekandes med sin docka i samma sorts gräs som det växer under ljustaket med hästarna.
                            Fast den hade fått några skavanker, kunde jag inte gå ifrån den.
                            Gummorna är av samma goda sort.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Här är ännu ett alster från Gammelgård.

                              Click image for larger version

Name:	Resize of kropp 002.jpg
Views:	1
Size:	47,8 KB
ID:	526393 Click image for larger version

Name:	Resize of kropp 001.jpg
Views:	1
Size:	45,9 KB
ID:	526394

                              Comment

                              Working...
                              X