Sidan 1 av 5 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 45

Ämne: Gammelgård

Gammelgård

Det är ju inte jul riktigt ännu, men jag passade ändå på att köpa denna tomtenisse på askfat idag.
    Nu hoppas jag naturligtvis att det är någon som känner till tillverkaren, och vill berätta lite om denne.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Var kommer kusarna från? [ID: Gammelgård]

Någon som vet var den här kan vara gjord. Ser inte ut att vara ett hemarbete. Botten i lergods, figurerna i porslin av något slag. Endast 5 cm hög.

Jag tycker det står Gammelgård

Gammelgården. Verkstad i Laholm som drevs av Gösta Hansson 1965-1970 tillsammans med dottern Ingela som tidigare arbetat på Laholm Keramik. De tillverkade figuriner och främst den s.k. Hishultshästen efter en förlaga i trä.

Från Svensk Keramik under 1900-talet
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Ja , det står det. Men vad är det ,eller var ligger det?

Oooops såg inte att du svarat

Varför står det gammelgård och inte gammelgården. Och vad står då R.C.L för?

Citat Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
    De tillverkade figuriner och främst den s.k. Hishultshästen efter en förlaga i trä.
    Och i det här fallet har de väl inspirerats av den gamla julsången om "Staffan var en stalledräng. Han vattnade sina fålar fem.."

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Verkstaden hette Gammelgård utan tillägg av -en (ID får ändras på den punkten).
    Jag vet inte mycket mer om den, än vad som står skrivet här och i Nyströms bok.
    Dock är jag också intresserad av vad initialerna R.C.L. betyder. De står säkert för någon medarbetare, som glömts bort.
    Vår kaffedrickande gumma får uppfordrande titta på oss, till vi vet mera besked och kan ge socker till henne.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •