Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Varför rodnar skålen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Varför rodnar skålen?

    Idag har jag fått två skålar som jag uppfattar som kristall.
    Den ena har funnits i min mammas mormors hem (Sverige)...Nu undrar jag varför den rodnar...? Min mamma påstår att riktigt gammalt glas har en tendens att "rodna´" med åren?
    Någon som vet?

    Den andra som är något mindre och ljus i kristallen kan komma från Danmark.......Någon som vet något om stil, tid osv...
    Båda är i mycket gott skick och alla underligheter i bilderna är reflexer...[/

    Bifogade filer
    Last edited by Prisanne; 2008-08-08, 08:23.
    Det är aldrig försent att ge upp!

  • #2
    den rodnande skålen ser ut att ha varit lystrad från borjan i alla fall ser det ut så på bilden mönstret heter karl och ungefär från 1913, jag har ett stort fat i samma mönster i klarglas
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #3
      Oj så roligt att glaset har ett namn och är så gammalt, Då fick mammas teori på nöten... Eller finns det verklgien glas som "rodnar" med tiden?........

      Har du möjligen bild på din skål???

      Suss
      Det är aldrig försent att ge upp!

      Comment


      • #4
        Glaset rodnar inte med tiden. Däremot så kan en liten felaktighet i glasmassans sammansättning ge en rosaton då den utsätts för dagsljus , men detta händer direkt, inte med tiden.
        Gud gjorde några perfekta huvuden,
        resten satte han hår på.

        Comment


        • #5
          Det handlar om att man tillsätter Brunsten (manganoxid - går att använda andra metalloxider också) för att färga av massan om den inte är tillräckligt klar. Brunsten ger med tiden en violett färgton i glasmassan när den utsätts för dagsljus.
          Det sker med tiden...
          Om man skall kalla den felaktig sammansättning är väl en fråga - modernt glas borde vara så rent att några jättemängder inte behövs. Tycker din skål är för ny för att ha behövt färgats av på det sättet - och dels krävs det ganska lång exponering. Om den inte stått i ett fönster i 50 år borde den inte vara så lila. Har dock inte gjort några experiment
          Brukar normalt mest synas på 1700-talsglas, och sent 1800-talsglas, kanske dags att reda ut det - jag tycker väldigt mycket av glaset från sent 1800-talsglas är såpass violett att jag misstänker att man överdoserat brunstenen för att man tyckt att det varit tjusigt när glasen fått violett färgton och velat imitera riktigt gammalt glas i sann nystilsanda.
          Vad säger glaskännarna? Möjligen är det så att jag bedrar mig - det kanske helt enkelt handlar om billigt glas, som i början av 1800-talet oftast var brun eller gröntonat, och därför inte blir violett - men när vitglas blev billigt sänktes kvalitetskraven på de billigare produkterna?

          Comment


          • #6
            OK, det sker med tiden
            Man har ju inte varit med från början, går på hörsägen.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              klicka in dig på konstglas och sidan 2 så kollar du efter signaturen stort pressglasfat så ser du mitt fat, jag kan inte ta någon bild nu det ligger nerpackat
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #8
                Jag tycker att färgen i fatet ser avsiktlig ut, alltså rosakristall som förekommer om än ovanligt runt sekelskiftet 18-1900.

                Comment


                • #9
                  Tusen tack för all rolig och intressant info jag har fått från er alla.
                  Harley! Klickade in mig på ditt pressglasfat och det var slående likt...

                  Tog en ny bild med samma vinkel av mina "rodnande" skål och där ser man likheten ännu bättre....

                  Så nu ska jag lära mig mer om glas....DET hade jag inte trott om mig...
                  Bifogade filer
                  Det är aldrig försent att ge upp!

                  Comment

                  Working...
                  X