Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

    Jag har ägnat en stor del av den sena kvällen med att surfa runt och kolla in en hel del av Gunnar Ander´s produktion. Jag blir alltmer imponerad av hans hand, här finns en otrolig spännvidd i formgivningen. Från enkla bruksting - prydnadsföremål, ögongodis, glas, metall, han prövade på olika tankar och material i samverkan. Denne Gunnar A som jag drivit med då jag funnit spännande ting, som om just det föremålet skulle vara ett undantag från en annars trist produktion. Hur fel har jag inte haft! Tanken på att börja samla hans konstglas blir med ens en omöjlighet, han har en enorm produktion !
    Detta gäckande namn! Ander bakom koppar, mässingsfat, ljusstakar, fönstertavlor, vaser, osv. osv. osv. Intresset har hur som helst väcks hos mig och jag får se om tiden finns att börja gräva kring hans person, hans produktion har vi ju för ögonen mest överallt! Vore intressant att läsa av er uppfattning om honom och hans formgivning.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Det är väl tjomeliusen med fina formerna på den bländvita hyn. Får ta en bild av något när jag kommer i närheten.

    Comment


    • #3
      Helt ärligt tycker jag att detta låter jättespännande, Äjth! Lägg gärna ut bilder på vad du hittar!

      Hittills har jag ju intagit en lätt skeptisk hållning till hr Ander och hans formgivning, främst för att jag tycker att det alldeles för ofta finns samtida formgivare som han tydligt hämtat influenser från (ex.vis. glas av Höglund och från Gullaskruf). Bilder på objekt som visar på motsatsen mottages dock med tacksamhet!

      Comment


      • #4
        Här en bild från tidigare inlägg.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Höglund? det förvånar mig, har du ngn bild att lägga ut som illustrerar hans likhet med Höglund? Gehlin, må så vara. Att influeras av sin samtid har de flesta gjort. Över nationsgränser flödar ju intryck,liksom kollegor emellan, från läromästare till elev, o.s.v. Vi färgas av den tid vi lever i, så även formgivare.
          Man kan oxå diskutera huruvida ett igenkänningsbart formspråk är att föredra.
          Signe Persson Melin, Höglund, Landberg, Lindberg, Aladin , Still för att nämna några har ju ett formspråk som är relativt igenkänningsbart. Är den formgivare mera "sann" mot sig själv som har ett nischat språk gentemot den som är vaken för sin omgivning och låter sig inspireras? det är en ganska intressant fråga.
          Om jag skulle samla på något från en formgivare, så vore bl.a Gunnar Ander intressant just därför att samlingen inte skulle se helt homogen ut.
          Jag ska försöka samla på mig lite bilder och lägga ut en liten kavalkad vad det lider.
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #6
            Apropå Gunnar Ander´s prod. Här kommer varierande bilder.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              fler.....
              Bifogade filer
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                och fler..
                Bifogade filer
                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                Comment


                • #9
                  ytterligare, en väldigt blandad kompott!!
                  Bifogade filer
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #10
                    Är det GA som gjort den snygga ljusstaken längst ned samt "kyllingarna"!? Kul att veta.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      Hittade denna intressanta artikel med koppling till Gunnar Ander:
                      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                      Konfucius

                      Comment


                      • #12
                        Citat ur artikeln:
                        Följden blev att Erik Hovhammar rekryterade arkitekten Gunnar Ander som formgivare och förnyare. Helt nya kollektioner skapades under sträng kostnadskontroll ...
                        Slut citat.

                        Billigast blev väl att kopiera/sno andras idéer.
                        knappast meningslöst.

                        Comment


                        • #13
                          Helt nya kollektioner skapades under sträng kostnadskontroll ...
                          Slut citat.
                          Det uttrycks ju klart att de var nya. Plagiering och modifiering av tidigare produktioner är vanligt. De flesta formgivare tar ju intryck av varandra. Det låter alltför enkelt att klassa Anders produktion´som kopiering/stöld. Under en diskussion kring hans produktion tidigare här på forumet dök denna tanke upp.
                          Det finns ju en uppsjö av formgivare av glas bl. a från skandinavien som tagit intryck av varandra intill förvandling och förväxling. Ingen nämnd och ingen glömd.;-)
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Köpte en låda på auktion där denna stora glaspjäs tronade. Den var präktig, lite vag i designen men kändes bekant på något vis.
                            När jag kom hem och lyfte upp den ur lådan uppdagades sanningen via en etikett vid basen; Lindshammar/Gunnar Ander.
                            Ständigt denne Gunnar Ander!

                            (Kul vetande: När man googlar på "gunnar ander" så ligger denna tråd högst upp!)
                            Bifogade filer
                            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                            Konfucius

                            Comment


                            • #15
                              Lägger in lite allmän fakta om Gunnar Ander samt en stilig bild(länkad) som hämtats från Lindshammar hemsida:

                              "Gunnar Ander 1908 - 1976
                              Arkitekt Gunnar Ander som arbetade för Lindshammar 1949-1976, blev pionjären som inte bara tog del i formgivningen av glas utan även i planeringen av det nya samhället. Gunnar Ander skapade en rik kollektion av färgat glas och tillsammans med brukschef Erik Hovhammar formulerades tidigt devisen "Lindshammar - Glasbruket med färg". "
                              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                              Konfucius

                              Comment

                              Working...
                              X