Sidan 14 av 14 FörstaFörsta ... 4 11 12 13 14
Resultat 131 till 138 av 138

Ämne: Mannen bakom det Obekanta -Gunnar Ander

I inlägg # 13 hittar du tuppen med etiketter. http://precisensan.com/antikforum/sh...l-Katter/page2
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

Äjth: Ja - när jag ser tuppen med etikett så är jag övertygad om att min tupprackare också är en Ander :-).
    När det gäller den andra så hittade jag denna tråd men tydligen är "pappan" okänd? http://precisensan.com/antikforum/sh...r-Gunnar-Ander

Funderar om det är så att djurfigurerna (katter, fåglar mm) i tunnare metall är Ander och de i den kraftigare metallen(med glas) är Höglund eller någon annan?

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Jacka med Anderkatt

Visst är katten densamma som den Gunnar Ander designat för Ystad Metall......
    Jackan verkar vara en gammal anorak från det militära då den är stämplad
    med tre kronor, förmodligen ursprungligen en vit skiduniformsjacka, Lars F.
    vet säkert.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Seniormedlem Lars Fs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Citat Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Visst är katten densamma som den Gunnar Ander designat för Ystad Metall......
    Jackan verkar vara en gammal anorak från det militära då den är stämplad
    med tre kronor, förmodligen ursprungligen en vit skiduniformsjacka, Lars F.
    vet säkert.
    Fräsig jacka Snubben. Kan tyvärr inte vidimera att det är en anorak. "Kronan hade visserligen knäppbara anoraker men de hade också två stora fickor på sidorna. Fanns också snöblusar som helt saknade knappar och fickor.

Här följer en dålig göteborgsvits.
    "Varför har regementsläkaren rosa laboratorierock?
    - För att han är fältskär förstår du."

tre svenska krigare iklädda bl.a. anorak och snöbyxor
    - - - - - - - - - -
    "För mycket av det goda är alldeles lagom."

Jag har ju de där katterna förstås. Den stora ljusbäraren, mittemellan med gonggong och den minsta med en ljuspipa. Sedan finns det enb ännu mindre sort för julgransljus.

Mitt minne av anoraken är ljust och outplånligt. Under en period i livet var min familj så stadd vid kassa att vi kunde kosta på oss vinterlovsresor till diverse snörika orter i in- och utlandet. Mest minnesvärda är sportlovsresorna till Storlien på 50-talet. Då var Storlien högsta status.
    Vi åkte tåg, alltid från perrong 1 på Stockholms central, vi huserade i en första klass familje-cupé. Det var ett enormt långt tåg med två tandemkopplade Da-lok som drog, vid något tillfälle superläckra Ra-lok. Det var första klass rakt igenom och alltid fullsatt.
    Så kom den metalliska högtalarrösten som alla väntade på: "Första klass snälltåg mot Storlien över Ånge och Östersund, klart för avgång från perrong ett, tag plats, stäng dörrarna". Äventyret kunde börja.
    Överst i min mes - alla hade mesar som bagage på dessa resor - låg min blå hemsydda anorak. För varje resa växte antalet souvenirlappar i broderat tyg på ärmarna. Först på västra sedan på den högra. En makalös äventyrsvecka väntade i Storlien, med nyköpta skidor som hade stålkant! Det var höjden av status. Idag är väl Storlien helt utslocknad som destination för skidturister.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009

Ystad-Metalls nya giv

I Femina nr 52/1953 fanns en annons om kombinationen glas - metall. Arkitekt Gunnar Ander har gjort den konstnärliga utformningen. Här är sex olika utföranden med modellnummer.

Reg.datum
    apr 2009
    En båtformad skål i koppar och svart lack från Ystads Klostermetall - 16 cm lång.
    Och en panna i koppar och förtent invändigt från Ystad-Metall - 37 cm lång.
    Jag är inte uppdaterad på skillnaden mellan metall och klostermetall men har förmodligen med marknadsföring att göra?

Reg.datum
    apr 2009
    En gång är ingen gång men två är gonggong! En katt flyttade in för ett tag sedan. Jämför med den prylsnubben visade härovan. Men jag tror inte klubban eller heter det stock (pukstock)? är original. Den har en ögla att hängas upp med och klotet verkar vara av hårdgummi. En rak järnpinne med träklot som kattens tassar borde det vara?

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •