Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Älskling!

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ser inte övergången mellan ben/kuppa ordentligt men visst är det ett H40 av Höglund?! Har aldrig sett något med text förut bara.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
      Ser inte övergången mellan ben/kuppa ordentligt men visst är det ett H40 av Höglund?! Har aldrig sett något med text förut bara.
      Glaset jag har är 16 cm högt och 9,5 cm brett upptill. Vet inte hur ett H40-glas är i storlek? Glaset jag har är ju iaf inget unikum då jag sett sammanlagt tre stycken.

      Tack för tipset!
      Så är det.

      Comment


      • #18
        Visst är det H40!
        I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!


        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #19
          [QUOTE=Ballonggreven;73316]Visst är det H40!
          I found a great domain name for sale on Dan.com. Check it out!


          Tack!

          Ser ju väldigt lik ut iaf. Men den här dekoren då? Vore kul att veta hur vanligt det var att man tog ett glas och sen gjorde en dekor? Och när gjordes dekoren, vilka år? Var Höglund själv med på det? (skulle inte tro det.)
          Så är det.

          Comment


          • #20
            vad som är HELT säkert är att Erik Rosen (fd vd på Boda), tillsammans med tex Signe Persson Melin, startade Boda Nova 1971. Jag tror då att de eventuellt låg i samma byggnad i Boda. Iaf fanns det både affischer och Boda Nova glas i den gamla shopen in på slutet av 90-talet. Samarbetet var i vilket fall mycket närbesläktat. Ungefär som Boda Smide.

            Om nu dekoren är etsad, vilket inte till 100% går att se på bilden, så betyder det att det fanns en mall av något slag. Huruvida detta är någon form av specialbeställning som gjorts av Boda Glasbruk eller något som Boda Nova har vidareutvecklat vet jag tyvärr inte. Enligt intervju med Erik Rosen som jag gjorde så var EH's glas helt ute i början av 70-talet, därför ville EH gå vidare och han slutade således 1973.
            Om nu hans glas var ute och man hade ett lager över så är det ju fullt möjligt att de provade att sälja dessa med ny dekor, kanske genom Boda Novas försorg.

            Jag tror inte att EH själv hittade på detta, då skulle det etsade varit graverat.

            Bara lite tankar.......

            Comment


            • #21
              Tack daniel s för ditt klargörande svar. Ska kolla upp med min bekant om hon minns exakt var hennes glas inköptes.

              Jag ska försöka få fram några bättre bilder på glaset när tillfälle ges.
              Så är det.

              Comment


              • #22
                Igår sprang jag på orginalkartongen till Älskling-glasen. Monica Backström är formgivare och glasen såldes i rosa två-pack förpackningar.
                Så är det.

                Comment

                Working...
                X