Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bomull för återbruk

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomull för återbruk

    Om bomull vet jag mest vad jag ser. Har alltid köpt och använt kvalitetsbomull, d.v.s jag har handlat mina sängkläder hos trygga kvalitetsproducenter. mest Borås Wäfverier. Tyvärr har de tummat på begreppen och det jag köpt de senaste par åren har hållit låg kvalité. Efter första tvätten känns och syns tyget som torkat papper. Sprött, "sandig" yta och texturen är gles.
    Jag kan jämföra detta med bomullstyge´t som finns i det sänglinne jag ärvt efter min mormor som gick bort för sex år sedan. De bomullstygerna broderade hon ngn gång på 30-40-talet, senast och de håller än. Visst, hon var en pedtantisk kvinna, som alltid höll rent och snyggt och höll efter framför allt! Saker och ting skulle vara länge och därför skötas om.
    Trots att jag använt det sänglinnet i sex år nu och med den faktiska åldern på linnet är mormorslinnet det fräschaste och behagligaste att använda. På 80-talet köpte jag in en större mängd sänglinne i bomull och det höll ganska bra in till slutet av 90-talet, men med tanke på hur vårens inköp ser ut efter 1 !! tvätt kan jag undra vad som hänt med företagens kvalitetstrygghet!!
    Den här typen av textil vill jag inte dela säng med i fortsättningen. Jo, det är 100% bomull, made in sweden av Borås... etc men kvalitén är ursel järfört med de lakan bl.a jag handlade för dryga 5 år sedan.
    Ett litet råd till er som ärvt sänglinne, handdukar dukar etc, se över det, vårda det och behåll det. En livstid är inte omöjligt att det varar!!
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    Ja, det är svårt att få tag i gamla bomullstrasor Men ett och annat utslitet lakan kanske man kan få av någon bekant. Det är lätt att färga lakan med batikfärg för att använda exempelvis vid vävning.
    Visst det går att använda syntetmaterial särskilt från 60-70- talet men man ska passa sig med tanke på hur olika trasorna krymper.

    Comment

    Working...
    X