Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skåp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Skåp

    Hejsan!

    Hur gammalt kan detta skåp vara?
    Jag köpte det för 500:- av en kille på blocket, som sa att det stått hos hans farfar i Västerbotten. Den har (enligt säljaren) orginalmålning i en gulaktig färg.

    Jag gillar det, men är sugen på att måla den vit - förstör jag den då?

    /Helena
    Bifogade filer

  • #2
    Gissningsvis 1920-tal kanske något tidigare. Drickamålning ser det ut som men inte särskilt avancerad. Jag tycker gott du kan måla om skåpet, inga större kulturvärden som går förlorade IMHO.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ett vackert skåp i sekelskiftesstil med drickamålning. För allt i världen - måla det inte i någon färg överhuvudtaget. Låt det vara!!
      Det ekonomiska värdet kommer att finnas där i framtiden och i dag har du ett väldigt fint skåp som borde få vara orört!!
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #4
        Ja, sedär så olika man kan tycka!
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Härligt skåp. Nätt, fin böj i överkanten. Idag uppskattas dessa skåp inte till sitt fulla värde som jag ser det. Men jag tror dess tid kommer. Själv gillar jag drickamålningen, men kan förstå om den inte harmonierar med ditt övriga möblemang. Själv renoverade jag bort ett drickamålat kök. Tyckte det blev för mycket. Personligen skulle jag behålla det som det är. Skulle tom kunna tänka mig att måla om väggarna för att få behålla skåpet i orginalskick. Någon lugn färg. Tror att det i framtiden kommer att råda brist på skåp som detta i orginalskick. Men skåpet är i första hand kanske inte en investering utan en möbel som du behöver.

          Comment


          • #6
            Det slår mig att det rent av kan vara ett ekskåp som är drickamålat runt 20-talet. Kan du se om det finns en annan färg under eller rent av ljus el. möjligen mörk ek?
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #7
              Nej, det är inte ek.
              Fast det är i trä, och en sorts faner.
              Min amatörgissning var att skåpet är målat i "gult" med en sorts "brungul lack", som ser ut att ha runnit lite på ett ställe. Kallas det drickamålning?

              Jag köpte inte skåpet som investering, men är det ett skåp som faktiskt har många år på nacken (inte så långt till 100), så kan det få vara som det är.
              Nyckeln till dörr/låda finns också kvar :-))

              Comment


              • #8
                Drickamålning...

                Hur kan ni se att det är drickamålning på det avståndet fotot är taget?? Det fanns (finns) mängder med recept på lasyrfärger allt från filmjölk till linolja. Dricka-lasyr tillverkades av antingen svagdricka eller pilsner. Det är väldigt svårt att ens på nära håll se vilken lasyr man har använt, det brukar bero på åldern på föremålet.

                Comment


                • #9
                  kaolin idag kanske värdet inte är stort men iofs så kan du få en präktig rokokobyrå för 400 spänn låt dom vara och vårda den ömt , om nått år då m odetsvindar har svängt igen så kommer du vara tacksam över det.
                  ang drickamålning så skulle jag vilja veta HUR dom gjorde också ;p
                  livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                  Comment

                  Working...
                  X