Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

gammal keramik [ID: Algot Eriksson]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • gammal keramik [ID: Algot Eriksson]

    Jag har några gamla keramikskålar som jag undrar lite över. Signerade AE
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-03-23, 14:48.

  • #2
    Efter lite bläddrande i Vingedal hittade jag din signatur. Algot Eriksson(1868-1930). En av de ledande konstnärerna under sin tid på Rörstrand(1886-1926). Din signatur användes under perioden 1882-1926. Eftersom det sknas Rörstrandsmärkning får man utgå ifrån att det är gjort i egen verkstad. Eller vad säger experterna?

    Är alla skålar i samma stil?

    Välkommen till forumet fär man väl tillägga.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Algot Eriksson jobbade för Rörstrand redan innan han gått klart tekniska skolan och senare för Lidköping, Gefle och Karlskrona. I Bengt Nyströms "Svensk Jugendkeramik" står det visserligen att han var keramiker också men annars är bara underglasyrmålningen nämnd.

      Däremot finns en Axel Elfstrand på Elfstrands Kärlfabrik i Sjöbo (idag museum) enligt samma källa. Kanske något att leta vidare på?

      Comment


      • #4
        Nu föll poletten ned! Jag såg snarlika kräfttallrikar häromveckan och de kom från Sjöbo. Där har vi nog svaret.
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ballonggreven
          Nu föll poletten ned! Jag såg snarlika kräfttallrikar häromveckan och de kom från Sjöbo. Där har vi nog svaret.
          Jag VET att han arbetade på rörstrand eftersom det är min gammelmorfar, det finns mer keramik bla fina porslinsdjur dessa har rörstrand och ALP märkning

          Comment


          • #6
            Jaså då visste du?! Vad ville du veta?
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Jag vill veta vad de kan vara värda?

              Comment


              • #8
                Jaha!

                Comment

                Working...
                X