Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

lommeflaska oskar II

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • lommeflaska oskar II

    den här blev jag stolt ägare till i går + två olästa böcker edaglas strömbegperioden signerade gunnar lersjö och avataren den gillar jag skarpt men tillbaka till lommaflaskan är den vanlig? (kecke den är till salu ) den är 18 cm hög
    Bifogade filer
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

  • #2
    Tittar på din flaska harley, ser ut att vara gjord på senare tid,
    (går bara på bild), set ingen puntel i botten, den ser ut att vara diamantkapad i mynningen, då behövs ju ingen puntel,
    detta bara som det ser ut.
    Hirvi
    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

    Comment


    • #3
      den verkar vara tillverkad i två delar men skarven går inte upp på halsen....bild på botten och man ser skarven som slutar där halsen börjar
      Bifogade filer
      Last edited by harley; 2008-07-27, 09:47.
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
        den verkar vara tillverkad i två delar men skarven går inte upp på halsen
        Ja det är tvådelad form hela flaskan, även halsen,
        när man blåser en flaska, då skär man det varma glaset med en sax (halsen)
        för att komma i formen, det blir så avkylt där då, så då går det inte att blåsa ut halsen så hårt att man ser formskarven.
        Hirvi
        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

        Comment


        • #5
          när tror du den är tillverkad hirvi
          Bifogade filer
          Last edited by harley; 2008-07-27, 10:12.
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Besynnerlig flaska detta, antingen är den gammal och blåst i en rekordskitig form eller så är den ny och blåst i en gammal rostskadad form vilket de stora skadorna på botten antyder.

            Comment


            • #7
              den är vad jag fått uppgift om blåst på EDA
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #8
                Ja en märklig botten är det, jag har ju en sådan järnform som ni kanske sett,
                den är väl ca1880+- och jag blåste endast några få i den formen 60-70tal,
                så när din flaska är gjord, kan man ju bara gissa, att den är gjord på dom sista 50 åren, är jag nog säker på.
                Min form har ju Göteborgs statsvapen!
                Hirvi
                SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                Comment


                • #9
                  kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk. jag köpte för övrigt flaskan i EDA trakten av samma person jag köpte dom signerade böckerna av så jag tror inte det är någon nyare flaska
                  Last edited by harley; 2008-07-27, 10:31.
                  behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                    kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk
                    Ja det är säkert så, men denna form har säkert hittat nya vägar,
                    formen har nog fått stryk (Botten, stor formskarv) ingen puntel, slipad mynning, slitage går inte se på bilden, nej jag menar att det är mycke som talar emot.
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av harley Visa inlägg
                      kollade i boken gammalt glas av gunnar lersjö flaskan kallas löveflaska tillverkades vid EDA från 1850 talet och senare vid några norska glasbruk. jag köpte för övrigt flaskan i EDA trakten av samma person jag köpte dom signerade böckerna av så jag tror inte det är någon nyare flaska
                      Jag gillar också Gunnar Lersjös bok men jag tror man får ta uppgifterna med en nypa salt.
                      Härlig blå färg i allafall.

                      Comment


                      • #12
                        den är köpt av en gammal man som samlat glas speciellt EDA så jag tror inte flaskan varit i omlopp överhuvudtaget. försökte få köpa två vaser i blått lysterglas jag aldrig sett maken till men det fick jag ej. fö är mynningen kapad inte slipad
                        Last edited by harley; 2008-07-27, 10:48.
                        behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                          Jag gillar också Gunnar Lersjös bok men jag tror man får ta uppgifterna med en nypa salt.
                          Härlig blå färg i allafall.
                          Har inte du en blå sådan här Kecke. Lägg in en bild för jämförelsens skull.
                          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Kecke Visa inlägg
                            Jag gillar också Gunnar Lersjös bok men jag tror man får ta uppgifterna med en nypa salt.
                            Härlig blå färg i allafall.
                            Mer än en nypa salt, det är fina bilder i Lersjös bok men det är allt.

                            Harley, jag kan inte se din flaska i boken?

                            Vad denna typen av flaskor kallas är regionellt, där jag bor har de alltid kallats jaktflaskor.

                            Comment


                            • #15
                              Man vet ju inte hur många formar som sparats ute på bruken, tror inte det är så många, en begärlig form tyckte jag när jag hittade denna jag har, jag var nog inte den första som gömt formen på btuket, alla andra gick ju till skrot på 40 talet,
                              Harley, du får framföra våra åsikter om flaskan till samlaren, får vi se om vi får något svar.
                              Jag har aldrig sett ett original med slipad mynning, och ingen puntel.
                              Hirvi
                              SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                              Comment

                              Working...
                              X