Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Sämsta da'n att mortla

Sämsta da'n att mortla

Under min inköpsrunda på torget fick jag med mig en jättebukett med basilika för 15 kr! Upplagt för pesto. Kompletterade med en bit parmesan, fin vitlök och pinjenötter.

Väl hemma tog jag fram marmormorteln och satte igång. Enligt alla konstens regler ska pesto mortlas ("pesto" betyder tydligen "mortlad" eller likanande) för att smakerna ska komma fram och vitlöken inte ska bli besk.

Först i med nötterna och osten. Ganska hårda grejer som kräver lite kraft. Därefter i med vitlök och basilikabladen. Inte lätt att finfördela stora blad i en sörja av ost och nötter. Inser först nu att det är väldigt varmt - närmare 30° grader utomhus och knappast svalare inomhus. Bara att bita ihop. Efter idogt kämpande börjar första satsen bli kvar. Inser att jag har basilika för minst 3-4 omgångar till. Svetten rinner.

Under arbetets gång börjar jag förnimma att doften inte är den vanliga. Smakar på röran. Hmmmm? Smakar på bladen. Dubbelhumm!? Det verkar som jag fått en sorts basilika som mer smakar mynta. Entusiasmen avtar därmed och ävenså krafterna.

Efter 45 minuter, ymnigt svettande, milda svordomar och flera vätskepauser är jag klar. Resultatet? Jodå. Ganska bra. Intressant och fräscht med en tydlig ton av mynta. Uppätet med tagliatelle på 5 minuter.

Dagens lärospån: Mortla inte på årets varmaste dag!
    Bifogade bilder Bifogade bilder    
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

var det basilika eller mynta du mortlade

Myntabasilika tydligen (jodå det finns).
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

sådana här varma dagar är det bästa att göra ingenting jag spyr snart på värmen

Seniormedlem Keckes avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Även om det inte var den bästa dagen för mortlande så ser det otroligt gott ut.

Ser gott ut iaf.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

Gammgubbe Sladdens avatar
    Reg.datum
    jan 2006
    I denna värmens dag har jag varit på loppis i Målilla. Som vanligt hittade jag trevliga saker. En omärkt hela, engelskmodell samt en mycket tidig pressglasassiette med puntelmärke och en "Keckeblå" Watzinsflaska.
    Har dessutom haft loppisen igång på eftermiddagen. Fick öva på holländskan och tyskan.
    F-n vad trevligt folk det är som dyker upp när man har loppis!
    Tack för hälsningen, nisse 8. var på grillparty hos grannen, därför inget svar via mob.
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •