Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Helt rätt. Den är inte gammal och det är inte Gustavsberg. Stämmer alltså inte med det som står i rubriken.

    Comment


    • #32
      Var och handlade en ny mugg igår - nu råkar den vara omärkt sånär som på bokstäverna AO och en 3:a; men jag misstänker likafullt att det är Gustafsberg - och gammal är den. Jag antar att jag får radera inlägget och flytta till Rörstrandstråden om den skulle råka vara tillverkad där.
      Någon som kan berätta vilken dekoren är och mellan vilka år den tillverkas?
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Jo, Gustafsberg är det men från när Tycker det är lite rörigt med djurgårdsdekorerna....
        Det ska finnas en serie från 1840-talet med ecclesialbård med nio olika djurgårdsmotiv efter Billmark.
        "Royal Scenery" 1850-1866 ljusblå eller svart kunde också ha djurgårdsmotiv efter Billmark.
        Och så har vi "Djurgårsvuer" 1870-1877 ljusblå, som ska ha nästan utelutande Billmarks djurgårsbilder.

        Jag har också ett stop(?) men med lila dekor, inte samma hänkel men bilden med Bellmans byst är lika.

        Undrar när man började göra såna här stop/muggar?
        Tänker att modellbeteckning med två bokstäver är senare....kanske? Ja min har också två bokstäver, ser ut som FE och en 3:a eller 8:a.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Stop är nog bättre namn - rymden är ju över en liter :-)
          Damernas kläder, som verkar vara 1830-tal tänkte jag kunde hjälpa till, men tydligen har ju Billmarks planscher varit förlagor ännu på 1870-talet. (hittade
          Som sådana så har ju liknande stop gjorts både på 1600- och 1700-talet. Annorlunda varianter men likafullt. Som jag förstår det så var ju kopior på Engelska stop bland det första Gustafsberg tillverkade när man började, så där vet jag inte heller om vi har någon hjälp.
          Kanske finns stopsmodellerna i några priskuranter?

          Noterade alla fall att vi har samma bård invändigt - hur ser ditt handtag ut?
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Samma dekor på handtaget.

            Men dekoren invändigt är varken Ecclesial eller Royal Scenery.....
            Last edited by Liljerik; 2008-08-29, 18:49.

            Comment


            • #36
              gammal mugg

              mitt bidrag till nåt så när gammalt Gustafsberg ....antar jag
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Lea, jag har har läst om den här serien i nån bok men hinner inte leta nu, men den här tryckta ankarstämpeln hittar man ju på de blåvita krusen också från förra sekelskiftet, så jag tror att muggen är från då nån gång.
                Jag har också en med precis samma märkning som din men jag har lite annorlunda motiv, det är lite hästar med på min också.
                Bifogade filer
                Last edited by Liljerik; 2008-08-30, 20:26.

                Comment


                • #38
                  Hedera 1887-1910
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    en sån hittade jag på loppis i helgen =))
                    livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                    Comment


                    • #40
                      Får man skaka liv i en gammal tråd?

                      Ja, nu är det gjort iaf. Det verkar som om upphovsmannen inte längre är en del av detta forum vilket är synd för jag har sprungit på ett likadant stop. Jag undrar med nyfikenhet var diskussionen skulle ha slutat och om det framkommit mer info om ålder och märkning på dessa. Hoppas någon annan sitter på svaret!
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #41
                        Kim von Platen har en mugg med Djurgårdsmotiv i denna tråd

                        Comment


                        • #42
                          Om det ar mig du menar som upphovsman ar jag fortfarande med hannuman men nu for tiden lite mer tillbakalutad.......

                          Comment


                          • #43
                            Sorry Andres,

                            Jag länkade till den här tråden och trodde att Liljerik startat den men insåg snart mitt misstag. Tack för länken Kaptenen.

                            Comment


                            • #44
                              Jag har hittat några i mitt tycke fina Gustavsbergare som jag gärna vill visa upp:

                              Japan 1852 - 1892 (detta ex 1852 - 1860). Denna tallrik har någon form av lyster på flera av blommorna, är det vanligt?

                              Lilium 1860 - 1880. Väldigt snygg blå färg på denna dekor tycker jag! (men den blir inte så bra på min bild )

                              Florilla 1860 - 1888 (detta ex har gamla stämpeln, borde alltså vara tillverkad just 1860?)

                              På lördag blir det Antik & Kuriosamässa i Solna, förhoppningsvis gör jag några intressanta fynd där!
                              Bifogade filer
                              Last edited by Hossbach; 2010-09-09, 20:15.

                              Comment


                              • #45
                                Den här lystereffekten uppstår troligtvis när den blå underglasyren blir för tjock. Jag har även sett det på senare porslin.
                                Last edited by Kaptenen; 2010-09-09, 20:20.

                                Comment

                                Working...
                                X