Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
    ...... tror den kallas flytande blått och börjar tillverkas 1852 - Peter får väl rätta mig om det är fel.
    Sobrown heter dekoren och den kom 1852.

    Comment


    • #17
      Tack liljerik - du får också rätta mig . Mindes årtalet rätt i alla fall

      Comment


      • #18
        Tycker som E.B, svarare att finna gammal Gustavsberg. CELESTIAL 1864-80
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Jag lägger in bild på Gustafsbergs Japan (1852-1892) som kom samtidigt som Sobrown i den då för Gustavsberg nya tekniken flytande blått.
          Även den äldre dekoren Ecclesial kunde man nu också få i flytande blått.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Bidrar med Göteborg som började tillverkas 1883 och ngt tiotal år på 1900-talet. Fräsch, tycker jag.
            Bifogade filer
            Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

            Comment


            • #21
              Kan väl lägga in lite till av något yngre årgång då - Japan i delar från mellan 1862-1877, och ett Danskt mönster från 1873 och Caraccafat från 1878, och så en mugg från 1883.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Tekopp

                Flytande blå, 1850-tal? men kan inte hitta något dekornamn?
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Apps, jag har letat i böcker och tidningar men kan inte heller hitta något namn till din dekor. Märkligt…..jag känner ju igen dekoren så jag har sett den förut. Bården påminner ju om Sobrown…men bara påminner.
                  Måste vara 1850-tal eftersom tekniken kom då och din stämpel bara användes t.o.m. 1850-talet. (jaja, man kunde dekorera godset långt efter att man format godset)

                  Visar en av mina absoluta Gustafsbergsfavvotallrikar, "Palm" 1872-1901. Det är ju inte min äldsta men det som gör DET är nog skicket, tallriken är som ny, inte en besticksrepa eller nåt trots sina 131 år. Motivet är också trevligt och jag ser inte den här dekoren särskilt ofta.
                  Bifogade filer
                  Last edited by Liljerik; 2008-08-07, 13:09.

                  Comment


                  • #24
                    Fin och ovanlig. I mina noteringar star det "ultramarin", knappast fargen pa ditt fat, vet du nagot om det?

                    Comment


                    • #25
                      Ja det har du rätt i Andres har kollat i tre olika Gustavsbergsregister och det står bara ultramarin i alla tre
                      Kan det vara ett prov med annan färg, skulle då också kunna förklara det fina skicket....
                      Men har jag inte sett den på bild nånstans i den här färgen förut!? Var det kanske nån här på PES som visade den och den sedan blev min.......kommer inte ihåg var jag fick den ifrån

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
                        ...det står bara ultramarin i alla tre
                        Är det Palm ni pratar om? Jag har sett den bruna och jag tror också jag sett en grön, så det där med ultramarin verkar konstigt...

                        Comment


                        • #27
                          Palm ja!
                          Ok Peter, vi får återigen ändra i dekorregistren Brun har vi ju sett men grönt fyller jag i först när jag sett den

                          Comment


                          • #28
                            Fortsätter med en brun till bara för att den blå ääär så tråkig, tycker nog så för att man ser blå Stambul överallt ja, brun är väl heller inte ovanlig på något vis.
                            Den kom 1885 och det ska vara Arvid Ekberg som kläckte den Man saknade säkert en dekor som påminde om Rörstrands "Spets", den såldes ju under nästan hundra år och det lockade nog Gustafsberg att försöka sno åt sig kunder som ville ha en "gammal" dekor. Den blev inte så långlivad, till 1905 enl. register. Gjordes som sagt i gredelint eller brunt.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Hej Andres och Ni andra.

                              Här kommer en bild på min Celestialtallrik, den skiljer sej åt i färgerna.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                antar att denna inte är av intresse:
                                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                                Comment

                                Working...
                                X