Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lite gammalt Gustavsberg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Lars,
    Den där stämpeln känner jag igen (1839-1860). So long
    Kim
    Nej, Lars stämpel är stämpeln 1860-1890, siffrorna ovanför är årtalet som ju ser ut att vara 1871.

    Comment


    • Underlägg...

      ..som omväxling lägger jag in ett underlägg på tassar
      tillverkat utställningsåret 1897 på Gustafsbergs fabriker.
      Känner någon igen mönstret eller vet formgivaren bakom?
      Bifogade filer

      Comment


      • Ceres har gett namn åt mängder: gudinna, dvärgplanet, danskt bryggeri och fartyg på Göta Kanal etc. Men även på porslin från både Rörstrand http://precisensan.com/antikforum/sh...känner-igenoch som här från Gustafsberg. Jag kan inte låta bli att länka till detta...... https://www.youtube.com/watch?v=msAd0oRUA2s
        Bifogade filer
        Last edited by Lars M; 2019-03-25, 15:49.

        Comment


        • Ambassadör av Kåge heter tallriken från 1930-1941. Med lite maskindisk åker säkert guldgalonerna av ambassadören
          24 cm Ø.
          Geranium med blå blommor är nr 2 idag. Reliefer på brämen och 97 djupstämplat. 25,5 cm Ø. Och här kan man se Geranium med röda blommor http://precisensan.com/antikforum/sh...sberg-från-när.
          Bifogade filer
          Last edited by Lars M; 2019-08-19, 14:46.

          Comment


          • Kennia från Gustavsberg (1937-1941) har säkert Kåge formgivit och Monica Morales-Schildt (1908-1999) dekorerat. Mer om M.M-S. här http://www.signaturer.se/Sverige/MonicaMorales.htm
            Bifogade filer

            Comment


            • Cremona är ytterligare en från Gustavsberg med sparsmakad dekor (1935-1942) men låter mer som en schlagertitel - eller är det något som är gjort av Antonio Stradivarius? https://sv.wikipedia.org/wiki/Cremona
              Bifogade filer

              Comment


              • Vibe kom i slutet på 1920-talet och finns med bland bringare på en annan tråd.
                Bifogade filer

                Comment


                • Kanna

                  Letade efter gammalt Gustavsbergsporslin på hyllorna, men hittade bara servisen Öresund. Inte så rolig, kanske. Men jag har alltid gillat den här kannan. I botten finns, lite dolt av glasyren, även opakt intryckt i godset. Hermes från Gustavsberg tillverkades 1909-1920. Click image for larger version

Name:	Hermes2.jpg
Views:	1
Size:	51,1 KB
ID:	571933Click image for larger version

Name:	Hermes1.jpg
Views:	1
Size:	44,3 KB
ID:	571934
                  Last edited by Eskil; 2019-10-10, 07:18.

                  Comment


                  • Landskap

                    Servisen Landskap har ni nog haft med tidigare. Jag har sparat några uppläggningsfat:
                    Click image for larger version

Name:	Landskap3 (2).jpg
Views:	1
Size:	52,3 KB
ID:	571937Click image for larger version

Name:	Landskap1 (2).jpg
Views:	1
Size:	35,9 KB
ID:	571938
                    Bifogade filer
                    Last edited by Eskil; 2019-10-09, 16:41.

                    Comment


                    • Har ju varit ganska dåligt med tillfällen att handla på senare tid. Sprang dock på de här för någon vecka sedan och tyckte väl att jag kunde visa upp dem. "Kungliga lustslotten i Sverige", utan fotrand, stämpeln är rak Gustafsberg, bör vara 1830-tal.Click image for larger version

Name:	20191216_161847.jpg
Views:	1
Size:	110,0 KB
ID:	572525

                      Comment


                      • Albany

                        Flytande blått från Gustavsberg och 1924. OPAK 995 och P1 i godset.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Maj har passerat i år men en terrin eller soppskål med samma namn kommer här och det är Calle Blomqvist som gjort dekoren. En annan dekor har en tallrik som saknar namn men heter i stämpeln Dek. 2390.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • En barnmugg med ramsan "Rida, rida ranka. Hästen heter Blanka. Hvart ska vi rida? Till en liten piga. Och fria." 8 cm hög och 7,5 cm Ø.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Dessa handmålade flintporslinsföremål är ovanligt
                              att hitta på loppisarna. De var inte ovanliga på sin
                              tid men har med ålderns rätt försvunnit då de inte
                              representerat något större värde, (ens som nya)
                              allmogeföremål som de var.
                              Nåväl, visst känns vibbar av vad som komma skulle,
                              jag tänker på allmogedekoren, senare kallad Ranka.

                              PS Kolla gärna in inlägg 261, där finns en släkting.
                              -Målningen ligger under glasyren även på denna !
                              Bifogade filer
                              Last edited by prylsnubben; 2020-08-23, 12:13.

                              Comment


                              • Kors i Herrans Jösse namn är väl detta Köpenhamn? (Falstaff Fakir). Ja, på latin Hafnia. Hur Kåge resonerade på 1930-talet vet vi inte men en tallrik blev det.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X