Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Teservis, från när?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Alla hade vi våra gissningar och jag tycker inte någon var sämre än andra....med samlade krafter kommer man vidare. Varje gissning eller aning som förmedlas kan hjälpa nån annan att komma på rätt spår. Märks det att jag druckit några snapsar och öl i kväll
    Men jag menar det, tack tilll alla som bidragit i tråden Och särskillt tack till Peter då som löste gåtan!

    Comment


    • #32
      Som så ofta är det inte så svårt när man har facit...

      Comment


      • #33
        Ursprungligen postat av Liljerik Visa inlägg
        Köpte denna teservis på Åmmebergsmässan, nån annan PESare såg den först men den blev kvar till mig
        Den andra PESaren säger att den är Art Deco, själv är jag tveksam. Färgerna stämmer väl med den tiden men formen är väl inte alls Deco?
        Vad tror ni?
        Gillar skarpt denna servis. Lyckat köp
        Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

        Comment


        • #34
          Underbar servis. Jag är förtjust.

          Comment


          • #35
            Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
            Jag har blivit ombedd att svara på den här frågan... Så här är mitt svar:
            Det här är Louise Adelborg mamma till. Modellen heter OK och kom i produktion (om jag minns rätt. Alla mina papper är nerpackade i okänd flyttkartong!) 1923. Servisen är tillverkad i benporslin på Rörstrand i Stockholm. Signaturen är ett sammaflätat LA, där tvärstrecket i L:et fortsätter i tvärstrecket på A:et.

            Modell OK tillverkades som te- och kaffeservis, dvs tekanna, kaffekanna, sockerskål, gräddkanna, tekoppar och kaffekoppar. Därutöver finns teburk (hög päronformad, påminner om kaffekannan i formen) och bonbonjär (påminner om sockerskålen, men utan lockknopp). Bonbonjären ska stå på ett litet fat. Det finns också en variant på bonbonjär där locket har hål för blommor.

            I priskuranterna står två dekorer upptagna: Blå samt Svart och Gul. Jag tror att den här randiga är "svart och gul" och att blomdekoren inte finns med i listorna. Det syns inte så bra på bilden, men den blå dekoren ligger på en blågrå botten.

            Servisen är troligen inspirerad av en lampfot som liknar kaffekannan som kom 1920 (om jag minns rätt). Den finns med i en prislista från 1922 och kallas där "Svart och Hvitt", likaledes med svarta linjer i de lodräta refflorna.
            vad säger djupstämpeln man ser skymta i bakgrunden
            Bifogade filer
            livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

            Comment


            • #36
              Det står "LA", och sen "OK", precis som jag skrev i inlägget du citerade.

              Comment


              • #37
                peter du är helt fantastisk får man fråga hur det kommer sej att du kan så himla mycke om porslin och sånt *djupt imponerad*
                livet är som regnet! antingen duggregnar det eller så regnar det inte ett dugg!

                Comment


                • #38
                  Tack för komplimangen.
                  Jag har läst allt jag kommit över och dessutom suttit en hel del i arkiv och källforskat. Det är, som med all genialitet 10% inspiration och 90% transpiration.

                  Och så en liten brasklapp: Om man verkligen vill veta saker så räcker inte internet. Man måste ut och gräva!

                  Comment

                  Working...
                  X