Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 15 av 15

Ämne: Ystad Metall

Visst står SL för Sven Larsson!

Jag föreslår just det på väldigt lösa boliner i den här tråden (inlägg nr 10) för ganska precis ett år sedan. Vet du mer om Sven Larsson än vad som hittills kommit fram?

Sven Larsson var modellör vid Ystad-Metall. Jobbade mest med andras alster men har även gjort några egna som detta askfatet. Så mycket mer vet jag tyvärr inte.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    En kontorsljusstake från Ystad och 14 cm hög. http://precisensan.com/antikforum/sh...Skultuna/page5 nr 47 kan man jämföra med Skultuna och inte är det stor skillnad
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars M den 2019-07-29 klockan 15:17.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Solur har funnits i trädgården i många år. Detta från Ystad Metall finns sen länge. (Problemet med uret är som med alla klockor att man måste rucka 2 ggr per år...) Jag var nog i tro att Gunnar Ander låg bakom men ingen signatur. Men efter att få läsa en bra bok om Ystad-Metall av Jonas Barros Eriksson (2020) så framkommer det att det är Stig Winqvist (1921-2014), ingenjör och formgivare som ligger bakom. Uret var mönsterskyddat 1961 med nr 3776.
    I kombination koppar och järn finns "vissa konstruktionsmässiga svagheter som kom att märkas först efter flera år i villaträdgårdarna". Men än så länge fungerar min klocka minst två ggr per år...
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •