Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ystad Metall

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ystad Metall

    CEB= carl-erik borgström är den enda jag känner till hos Ystad Metall som designade, har funnit ett läckert bronsfat från art deco -perioden med initialerna SL, ngn som känner till vem denna är?
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

  • #2
    ......och vänta bara tills du kommer till en pryl signerad GA från Ystad metall. Gissa vem det är..............jo den allerstädes närvarande Ander

    Comment


    • #3
      Jodå. Gunnar Ander formgav för YM. Däremot hittar jag inte någon SL, det närmaste är SB för Stig Blomberg.
      "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
      Konfucius

      Comment


      • #4
        ystadfatet

        Här bilder på fatet, ngn som kommer på ngn designer?
        Bifogade filer
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
          ......och vänta bara tills du kommer till en pryl signerad GA från Ystad metall. Gissa vem det är..............jo den allerstädes närvarande Ander
          Under vilken period var Gunnar Ander på Ystad Metall?

          Comment


          • #6
            På tal om Gunnar Ander: Hittade här om veckan denna lilla gris-ljusstake (finns även i form av fåglar, bockar osv) som bekräftar att GA med all rättvisa ofta beskrivs som formgivare av denna serie (ingen stämpel finns på dem). Priset var på den tiden 1.75, när kan detta ha varit?
            Bifogade filer
            Last edited by Im not batman; 2009-05-09, 19:37.

            Comment


            • #7
              Titta! Den har jag - och en bock som jag tror är tillhörande. Min mamma som är född -43 fick dem någon gång när hon var barn, borde vara 50-talet.

              Comment


              • #8
                ...hittar dom inte nu, antar att de ligger bland julsakerna nere i källaren.
                bocken är i lila plåt.

                Comment


                • #9
                  Precis som Äjth har jag nu efter mer än elva år hittat ett fat med en yster häst och signerat SL. Jag har sett att man på Tradera påstår att det skulle vara en känd konstnärlig ledare på Gustavsberg som signerat men det tror jag inte på!
                  (17 cm diam.)
                  Någon som vet mer?
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #10
                    YM-signaturen GL är identifierad. Men pinsamt nog har jag i skrivande stund glömt namnet. Det är i varje fall ett helt vanligt namn - jag säger INTE att det är Sven Larsson - men något i den riktningen. Askfatet finns även utan den centrala hästdekoren.

                    Helt riktigt att man med alla medel ska värja sig emot den lättköpta förklaringen att SL står för den berömde formgivaren från Gurraberg - det är INTE den SL - detta särskilt riktat till handlare på Tradera.

                    Jag har cirka 10-12 formgivarsignaturer från YM identifierade - plus den nu bortglömda SL.

                    Frågan om Gunnar Anders tid på YM fanns tidigare i tråden. Jag tror han var med de sista åren från ca 50-talet (?) to the bitter end då YM avvecklades som varumärke, just i början av 70-talet (1969) - vill med osäkerhet minnas GA hängde med till 1972, varav på slutet hos Scandia Present.

                    Resterna av YM levde vidare i varumärket Scandia Present - men långt ifrån den kvalitet i formgivningen som präglade YM:s tillverkning. I mångt och mycket innebar 1970-talet att begreppet "design" hamnade på dekis och mycket av de formgivningsresurser som svensk industri hade surfat på under efterkrigstiden avvecklades eller ändrade riktning.

                    Så sent som runt sekelskiftet 2000 fanns Scandia present hos Gense i Eskilstuna - jag vet inte om detta förhållade äger bestånd idag.

                    Edit:
                    Hittade i mina anteckningar att Ystad Metall övergick till Scandia Present 1969, och att Gunnar Ander fortsatte att arbeta för Scandia Present några år därefter. Scandia Present AB upphörde att existera och avregistrerades ca 2010.
                    Last edited by HgF; 2017-05-30, 06:07.

                    Comment


                    • #11
                      Visst står SL för Sven Larsson!

                      Comment


                      • #12
                        Jag föreslår just det på väldigt lösa boliner i den här tråden (inlägg nr 10) för ganska precis ett år sedan. Vet du mer om Sven Larsson än vad som hittills kommit fram?

                        Comment


                        • #13
                          Sven Larsson var modellör vid Ystad-Metall. Jobbade mest med andras alster men har även gjort några egna som detta askfatet. Så mycket mer vet jag tyvärr inte.

                          Comment


                          • #14
                            En kontorsljusstake från Ystad och 14 cm hög. http://precisensan.com/antikforum/sh...Skultuna/page5 nr 47 kan man jämföra med Skultuna och inte är det stor skillnad
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2019-07-29, 16:17.

                            Comment


                            • #15
                              Solur har funnits i trädgården i många år. Detta från Ystad Metall finns sen länge. (Problemet med uret är som med alla klockor att man måste rucka 2 ggr per år...) Jag var nog i tro att Gunnar Ander låg bakom men ingen signatur. Men efter att få läsa en bra bok om Ystad-Metall av Jonas Barros Eriksson (2020) så framkommer det att det är Stig Winqvist (1921-2014), ingenjör och formgivare som ligger bakom. Uret var mönsterskyddat 1961 med nr 3776.
                              I kombination koppar och järn finns "vissa konstruktionsmässiga svagheter som kom att märkas först efter flera år i villaträdgårdarna". Men än så länge fungerar min klocka minst två ggr per år...
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X