Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Adolf Holst flaska, innehåll?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Adolf Holst flaska, innehåll?

    Tjenare, har försökt googlat fram information om denne Adolf, men bara fått tag på någon "tecknare". Någon som känner till vem Adolf var och vad flaskan innehållit. Skulle tro på något starkt.
    Bifogade filer

  • #2
    Skulle tippa på något välgörande för håret...

    Comment


    • #3
      För håret, ja om man nu har hår inuti sin mage vill säga. Enligt den jag köpt min Holstare av ska den ha innehållit någon typ av schnapps.

      Men eftersom Peter, i alla fall hos mig, har mycket hög trovärdighet kanske jag ska omvärdera min tidigare kunskap?
      --I de blindas rike är den enögde kung.--

      Comment


      • #4
        Oj, oj, oj. Nu har man blivit auktoritet på glas också
        Jag tycker att flasktypen och även textens placering liknar de hårpomadaflaskor som min frisör tvingade på mig i koltåldern. De är inte särskilt praktiska att hälla ur om man inte ska skvätta lite i handen, alltså. Jämför med ordinarie parfymflaskor. Men dessa är alltså större.
        Har ingen aning, men tyckte det ringde en klocka någonstans...

        Comment


        • #5
          Jag håller inte för otroligt att det varit hårfludium, man har många gånger alltför lätt att attribuera flaskor med alkohol. Det ligger liksom per automatik i bakhuvudet. Framtiden kommer säkert att lösa vad Adolfs flaska är avsedd för, lite nyfiken är man.
          --I de blindas rike är den enögde kung.--

          Comment


          • #6
            De där strecken på baksidan, har de varit till för att sätta klisteretiketter på tro Kan det varit så att olika kvaliteter av samma vätska haft samma flaska fast olika etiketter tro.

            Comment


            • #7
              Hårfludium var väl också sprit Tyvärr var det väl en del som drack sådant förr i tiden
              mvh

              Comment


              • #8
                Extra fin vinglögg

                Hej ! Köpte en "Adolf Holstflaska" på loppis i går som ser och undrade vem denne Holst var och hittade denna sida. Min flaska, som ser exakt ut som på fotot har en orginaletikett med texten "Extra fin Vin-Glögg" med text i nederkant som är knappt identifierbar med det ståtr nog: J Nylund lit...Stockholm

                Julle

                Comment


                • #9
                  Kul att få veta Julle. Då vet vi i alla fall att den bla använts till glögg.

                  Comment


                  • #10
                    Läste i en av antiktidningarna för en tid sedan att Adolf Holst hade en butik i Stockholm och sålde där diverse flytande. Kommer nu inte ihåg exakt vad som stod men det var dryckjom i varje fall.

                    Comment


                    • #11
                      Adolf Holst är en känd vinhandlare som var verksam i Stockholm runt sekelskiftet 1900. Man kan nog tänka sig att hans raktangulära falskor kan ha innehållit lite av varje av hans tillverkning och tappningar. Glögg är en variant men åtminstone en "? Aquav.." finns rapporterad.

                      Comment


                      • #12
                        Mycket intressant information, flaskan är alltså svensk och brukad här i landet. Jag har försökt att avyttra min för en femtiolapp under några års tid i tron att den kommer söderifrån, men ingen har varit intresserad så den står fortfarande kvar.

                        Och nu när man har kunskapen så är det bara att gratulera sig själv till turen att ingen av de förfrågade heller hade kunskap. Den har plötsligt blivit ett industri och kulturhistoriskt objekt och i och med det tycker man helt plötsligt att flaskan är högst samlarvärd. Huru underliga är inte samlandets irrgångar?
                        --I de blindas rike är den enögde kung.--

                        Comment

                        Working...
                        X