Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tallrik med text

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tallrik med text

    Jag samlar själv på Rörstrandstallrikar men har en arbetskamrat som gärna vill komplettera sina gamla Gustavsbergstallrikar. Det är vita tallrikar med text i botten. Texten handlar om tjänstefolk och mat. Är det någon som vet mer om dessa texttallrikar och var man ev. kan få tag på dem.

  • #2
    Låter som de minnestallrikar som gavs ut i samband med restaurangmässor, alternativt kampanjtallrikar för KF.
    Bästa stället att hitta dem är Tradera tror jag. Sök på texten både på Tradera och google.
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Tack för tipset. Arbetskamraten köpte tallrikarna med texten "Matordning för tjenstefolket" i slutet av 70-talet på Domus. När jag sökte på Google fick jag upp några gamla annonser på Tradera om dessa tallrikar som tydligen är rätt sällsynta.

      Comment


      • #4
        Kom över tallriken häromdagen.
        Bifogade filer
        "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
        Konfucius

        Comment


        • #5
          Jo då det är rätt tallrik. Finns det fler att köpa där Du gjorde fyndet? I så fall skulle min arbetskamrat bli jätteglad.

          Comment


          • #6
            Lidingö

            1982 gjorde Gustavsberg en minnestallrik med motiv och text av Bo Carsing och teckning av Sören Wästborn föreställande Göransberg och Brogrenen på Lidingö. På baksidan text med uppgifter om både huset och om spårvagnar. Bl a att kåsören Red Top (Lennart Nyblom) föddes i huset 1915.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Sista rundan motsols

              Minnestallrik från Vätternrundan 1973 av Tonkin AB. S.O. Liljedahl och Ewert Rydell cyklade runt Vättern 1964 och så föddes idén till ett motionslopp med start och mål i Motala. Första rundan 1966. Tallrik 20 cm Ø.
              Bifogade filer
              Last edited by Lars M; 2021-02-23, 09:56.

              Comment

              Working...
              X