Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 11 till 13 av 13

Ämne: Domedagsprofet

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Jag har läst de flesta - kanske säger mer om mig än predikningarna Jag tror jag låter bli att citera något - har för mig att jag citerade Christian Schriever här på PES förrut; det får räcka!

Shoppoholic Tingelings avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Och du somnar snabbt på kvällen efter en stunds läsning.........

Seniormedlem FBQs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Tar hans biografi när vi ändå var inne på ämnet:

Båld, Anders, homilet, f. 1679 i Öregrund, blef 1689 student i Upsala och 1707 magister
    utrikes samt prestvigdes 1708 och utnämndes 1716 till komminister vid Storkyrkan i
    Stockholm. 1729 blef han kyrkoherde på Värmdön och 1747 i Katarina församling i Stockholm. Död 1751. Som predikant åtnjöt B. ett stort anseende, och hans skrifter intaga ännu ett framstående rum inom den homiletiska literaturen. Bland hans arbeten må nämnas Kristliga betraktelser öfver sön- och högtidsdagars evangelier (1761),
    Betraktelser öfver årliga sön- och högtidsdagars epistlar (1767), Handpostilla öfver både
    evangelier och epistlar (1769) och Predikningar om den korsfäste Kristus (40 passionspredikningar, 1758 och 1785). Ortodox stränghet, logisk klarhet och stilistisk kärnfullhet äro de utmärkande egenskaperna hos dessa arbeten, hvilkas utgifvande ombesörjdes af sonen Anders Båld, f. 1720 i Stockholm, d. 1780 som kyrkoherde i Maria Magdalena församling derstädes.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •