Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fat i majolika? Berätta för mig om min nya kärlek

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Fat i majolika? Berätta för mig om min nya kärlek

    Hej alla, har bara mycket sporadiskt skrivit här men nu måste jag bara, för jag har blivit kär! Vet inte något om min kärlek men skulle gärna vilja och hoppas att ni kan hjälpa mig.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2011-02-23, 13:14. Anledning: Ändrad rubrik för ökad sökbarhet

  • #2
    här kommer fler bilder

    på mina kärlekar
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Her du några stämplar eller kan du visa baksidan på dina fina tallrikar? Den understa tallriken känner jag igen och även den 3:dje uppifrån. Kan du berätta vad som finns på andra sidan
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

      Comment


      • #4
        Här har du lite om det sista fatet! Jag har ett likadant.

        Comment


        • #5
          Tulpaner

          Tack Lib för ditt svar, tror också på den Tyska linjen. På mitt tulpanfat står det också 723 samt en krumelur till som skulle kunna vara något slags gammaldags L eller en 3a kanske. Hoppas kunna få en bild som visar det.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Baksidor

            Tack för ditt intresse samlartrollet. Några av baksidorna har jag lagt in under fatet det gäller. På det lila fatet finns det en knappt läsbar stämpel, jag tror att det står Violetta, ovanför finns det ett sköldformat märke som jag tror att det står SMF inuti. Det tycks också finnas något tryckt emellan skölden och Violetta. Kan inte fånga detta på bild. När det gäller det gröna underlägget med skalbagge är det präglat 69. Fatet med blommor och fåglar som ser ut som potatisar har ett tydligt R tryckt i godset, det ser också ut som man målat VIIII vid kanten av ringen. Violerna i art nouveau stil är det tryckt tre siffror med separata typer 764. På det fatet har de inte lyckats göra ringen tillräckligt hög utan fatets kupiget går i bordet och gör det lite vingligt. Hoppas att du orkar läsa min långa utläggning, och kanske har några ideer.

            Comment


            • #7
              De två första faten ser så grälla ut att de både kan vara nytillverkade, likaväl som gamla, med tanke på de tre därefter kommande jugendfaten så antar jag dock att de är gamla. Tror att samtliga hör hemma i perioden 1890-1920 och med tyskt/centralkontinentalt ursprung.

              Comment


              • #8
                Tack Jung-Kee, tror att de två första är gamla också, jag är kanske mer osäker på det lila fatet, Violetta.

                Comment


                • #9
                  Skulle nog vilja säga att tallrikarna är mer majolika än fajans. Den tyska fabriken Villeroy & Boch har har gjort en stor mängd varianter på dessa tallrikar och det är dem man finner lättast.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Tack för ditt svar Tingeling, blev nyfiken på skillnaden mellan majolika och fajans. Tyvärr har jag varit bortrest och inte kunnat svara tidigare. Har lyckats få fram följande. Fajans: Ursprung i Mesopotamien för jättelänge sen, sedan "återupptäckt" i Assyrien, alltså i princip samma geografiska lokalisation som Mesopotamien, ca år 800 nu kommer jag inte ihåg om det var före eller efter kristus (pinsamt) kom till europa via spanien. Gjordes allmänhet ett poröst gods som lätt gick sönder, bemålades och fick tennglasyr. Majolika, i stort sett samma sak men i Italien och senare än i Spanien. I Italien målade man ofta av gamla fresker och målningar på fat, kunde ge dem en tredimentionell känsla med hjälp av arkitektoniska detaljer. Senare kom det majolika med starka färger och idag anväder vi tydligen ofta just termen om dessa bemålade och tennglaserade föremål från Italien. I Sverige har vi tillverkat Fajans/majolika sedan 1700-talet vilket ju är långt senare än övriga europa. Detta är vad jag kommer ihåg efter en titt i Bra Böckers lexikon för några kvällar sedan. Idag fick jag ytterligare ett fat av min sambo från gustavsberg
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Gustafsberg började med majolika i slutet av 1860-talet. Materialet i den är nyare majolikan är flintgods.
                      Din gustafsbergsstämpel är från 1880-talet och enl en bokuppgift så ska just den här modellen gjorts mellan 1885-1905.

                      Comment


                      • #12
                        Linda, skall modifiera din historik lite -
                        Majolican kom till Italien från Spanien i slutet av 1400-talet, först i relativt dämpade färger, men under 1500-talet blommar den färgskala som du vi är vana att förknippa med Majolica. Namnet kommer troligen från ögruppen Mallorca, som fungerade som stapelplats för exporten av Majolican
                        I Staden Faenza i Italien tillverkades en speciell Majolica, men vit bottenglasyr, som blev mycket populär, eftersom den kunde fås att likna kinesiskt porslin. När Majolican blev omodern kom glaserade Fajansen, som den efter staden Faenza att spridas i hela europa.
                        I slutet av 1800-talet under nybarocken/nyrennäsansen blev 1500-talets Majolica på modet igen, och det kom att tillverkas stilkopior på densamma, och även andra föremål med samma starka färger. Nu är det dock sällan fråga om tennglaserat lergods, utan oftast Ironstone china, fältspatsporslin eller liknande.
                        Har två sådana lövtallrikar - en har samma stämpel som din Linda, den andra har stämpel från 1890 (tror jag visade alla fall stämpeln i en disskussion för länge sedan) sedan har jag en Rörstrandsassiet i fajans - den ligger i Rörstrand/RÖRSTRAND-tråden.

                        Comment


                        • #13
                          Tack Liljerik för dateringen. Tack FBQ för en bättre och fylligare beskrivning på majolika alt fajans. Kul att lära sig nytt.

                          Comment


                          • #14
                            Jag är lite svag för Majolica själv - helst del lite tidigare i djupare färger

                            Det finns en riktigt tjusig ljusstake från Gustafsberg 1877 som kommer från mormor - den gillar jag verkligen - trots att den fått en hel del lagningar. Se om jag kan visa den någon gång - annars är jag förtjust i dricksvattensfontänerna i Universitetshuset i Uppsala - riktigt tjusiga för den som gillar majolica

                            Comment


                            • #15
                              Passade på att fotografera av ljusstaken när jag var hem, så jag kunde lägga upp den här också
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X