Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Jani Keramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Härligt att få se tavlan!! Gillas!!

    Comment


    • Det var inte just den signaturen jag väntade mig, när jag vände på den här tvåörade skålen! Men även Jani hade en brun period. 18,5 cm mellan öronen och 6,5 cm hög.
      Bifogade filer

      Comment


      • Nytt för mig om brun period...tack för info Lars..

        Comment


        • I en dokumentation skall ju inte bara det vackra och unika visas utan också sådant som ger variation.
          Många Jani har jag och ännu fler har jag sett men här är nog ett bottenrekord för Jani!
          Inte ens kvällskursen på det lokala bildningsförbundet.......
          Om Våxtorps landskommun kan man läsa här https://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A5xtorps_landskommun
          Vapnet med svanen från släkten Laxmand samt åarna Smedjeån och Stensån fastställdes 1968 och Våxtorp införlivades med Laholm 1971. Jani upphörde 1970, så fatet som är 18 cm Ø bör väl vara från 1969-70?
          Bifogade filer

          Comment


          • Häst

            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	51,8 KB
ID:	563537

            Är det här en vanligt förekommande figur?
            25 cm hög upp till öronen.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kent G Visa inlägg
              [ATTACH]158484[/ATTACH]

              Är det här en vanligt förekommande figur?
              25 cm hög upp till öronen.
              Jag har inte sett den.....

              Comment


              • Cabaré

                En cabaret med fyra skålar och i typiska färger fick bli en nyårspresent till mig själv. 18x18 cm och 22 cm på diagonalen.
                Det måste ju varit många arbetsmoment med fyra drejade skålar, fyra fotringar och en cirkel som håller ihop. Och därefter målning, glasyr och bränning.
                Bifogade filer

                Comment


                • Och här en ugnseldfast karott med stiligt lock från Laholm. 23 cm Ø.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Till skillnad från de ljusa pastellerna här ovan kommer en grov och murrig vas och bör väl vara från tiden för Janis epilog dvs sista åren på 1960-talet eller 1970. 16 cm hög och 9 cm Ø. Den har förutom signatur också Aina (?) undertill.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X