Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elbogen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer ännu en "ansiktslös" långhårig tjej från Elbogen.
    Höjden är 13cm.
    Bifogade filer
    Slainte Mhath

    Comment


    • #17
      Här kommer några bilder Elbogenkeramik, som jag egentligen hade tänkt göra en "keramikgissning" på. Men när nu tråden kom fram var det ju enklare att hänga på. Inspiration av Jani men inte lika elegant!
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Elbogen

        Söker själv om Elbogens ägare för att se vad som hände sen, eller om de är i livet, förmodligen är båda borta. De hette Guldbrandsson. Jag var hemma hos dem flera ggr på små fester. Min mor arbetade för Elbogen under många år. intressant är jst flicorna. De som inte har prickar i ansiktet har min mor gjort. Utom just denna du visar. Det ser jag på signaturen. Mors signatur var LH lite ikrokade bokstäver. Hon ville att betraktaren själv skulle bilda ett ansikte. Tydligen var det flera på verkstaden som anammade detta. Jag var i verkstan många ggr. Det var runt 5-6 keramiker där då i början på 60 talet. Verkstaden låg i Guldbrandssons källare. De bodde i ett ganska stort hus. Jag var bara 9 år och kommer inte ihåg adressen, men det var i Malmös fasionablare villaområden. Jag kommer ihåg mannens otroliga DeSoto, stor bil.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Min favorit från Elbogen.

          Se gärna denna höga fina dam. Även utan ansikte är den ståtlig o dekorativ.
          Hela 41cm hög är hon.

          Även Mari Simmulson åt Upsala Ekeby gjorde figuriner utan ansikte.

          Tips!
          Säljs från och med 12 dec på tradera.

          Comment


          • #20
            såld!

            Comment


            • #21
              Julgran

              Så här på julafton passar jag på att visa denna stiliserade julgran från Elbogen.
              Vad sign står för vet jag inte.
              God Jul!
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Med fem hål i huvudet är väl detta att uppfattas som en sockerpulla. Elbogen Handmålat och sign J.E. 8 cm hög och 7,8 cm Ø.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  En liten mörkhyad figur från Elbogen och med bananer på kroppen. Kanske inspiration av Joséphine Baker? https://www.google.se/search?q=josef...D_3XiMRZi4M%3A
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #24
                    Ger denna tråden en liten knuff.
                    Elbogen är ett namn som jag aldrig riktigt uppmärksammat, men så kom denna fantastiska keramiktavla föreställande fiskare i arv! 34 x 36 cm.
                    På loppis nyligen så plockade jag även upp denna flicka för värme/blockljus (tror jag?). 21 cm hög.

                    Click image for larger version

Name:	IMG_20210621_171908__01.jpg
Views:	1
Size:	131,6 KB
ID:	575164Click image for larger version

Name:	IMG_20210621_171938__01__01__01.jpg
Views:	1
Size:	146,6 KB
ID:	575165Click image for larger version

Name:	InShot_20210629_192335919__01.jpg
Views:	1
Size:	82,7 KB
ID:	575166Click image for larger version

Name:	IMG_20210629_191621.jpg
Views:	1
Size:	72,0 KB
ID:	575167
                    Last edited by Twisted; 2021-06-29, 21:45.

                    Comment

                    Working...
                    X