Sidan 4 av 4 FörstaFörsta 1 2 3 4
Resultat 31 till 35 av 35

Ämne: Är ni språkpoliser?

Gökmedlem #9 brodertucks avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Jag kan inte sätta mig in i hur en som är ordblind ser en skriven text, men är det inte svårare att läsa en dåligt skriven text än en som är väl skriven? Som ordblind kan jag tänka mig att man i stället för att veta hur ett ord skall stavas, så kan man lära sig att känna igen orden, att ha en "bild" av hur ordet ser ut. Om ett ord stavas olika från gång till gång så finns det inga planer i helvete att kunna lära sig att känna igen ordet.
    För det mesta tycker jag att det är ganska lätt att se på en skriven text om den som skrivit har problem eller bara är lat. Att missa en bokstav här och där i ett inlägg på ett forum är väl ingen större katastrof, värre är det med särskrivningar och frånvaron av interpunktion. En text utan punkter eller kommatering tycker jag är otroligt jobbig att läsa, hur är det då för en dyslektiker?
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Jag har inga läs eller förståelseproblem när jag läser någon annans text, problemet är att när jag skriver inte ser om jag kastar om div bokstäver tex d o b, eller att en endelse blir fel, eller att jag glömmer mindre ord........så att det blir ett syftningsfel, när jag kollar igen vad jag har skrivet vid ett senare tillfäller så ser jag div fel………avstavning, särskrivning, hopskrivning, stavning är ett betydligt mindre problem, eller att tangentbordet inte hinner med i min fart……………
    Senast redigerat av Maria den 2008-07-08 klockan 00:07.

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Är du vänsterhänt Maria?

Nej, jag är högerhänt.

Seniormedlem Kolmårdstrollets avatar
    Reg.datum
    okt 2005
    Att jag frågade beror på att jag själv är vänsterhänt och har samma problem. För några år sedan läste jag en tidningsartikel om ordblindhet och där stod bl.a att vänsterhänta ofta kastar om ord och missar endelser. Jag har lärt mig att använda ordbok när jag skriver något viktigt.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •