Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Allmogeskåp, men vartifrån?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Allmogeskåp, men vartifrån?

    Hej!

    Nu är man äntligen tillbaka på sidera och jag tänkte visa något som får representera en del av min frånvarotid. Vi har nämligen rensat ut och renoverat min mormors hus här hemma, och bland mycket annat så stod detta skamfilade skåp på övervåningen.

    Det tycks vara ett överskåp som har förlorat både underdel och krön, målat i ljusblått och kraftigt rött (det röda är nästan helt täckt av en gulnad oljebaserad beläggning eller bortslitet). Daterat med initialerna OHS, CAD och årtal, 1826. Vi vet nästan ingenting om det, mer än att det stod i huset då min mormor och morfar köpte det på 40-talet.

    Huset står i Bohuslän och jag undrar om skåpet är målat här också?

    Jag har försökt läsa på lite, men har inte hittat några bilder eller ens någon större text om måleriet här. Det enda jag har sett är två kistor, kraftigt målade i blålila och rött, vilket skulle kunna stämma in med vårt skåp, dock finns det även liknande färgkombinationer på möbler från Norrland.

    Måtten är ca H90 B95 D30, och det är mycket kraftigt gjort, i tjocka plank fästade med grova järnspikar. En dörr utan lås (har aldrig varit något heller), och med märken efter två uppsättningar gångjärn.

    Bild ett visar skåpet i sin helhet, bild 2 ett utsnitt kring dörrsnäppet där man ser en spik och den ursprungliga röda färgen på en av listerna. Nästan allt det som ser trärent/gult ut på den första bilden har den starkt brunorangeröda färgen som syns på listen under den knepiga beläggningen som jag inte riktigt vet vad det är för något.

    Så vill jag också önska glad sommar och att hoppas att vi alla hittar en massa härliga grejor nu!
    Bifogade filer

  • #2
    Välkommen tillbaka JK!!!
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Kul att se Dig igen, Jung_Kee!
      Om jag får komma med ett par reflektioner, så är det att skåpet snarare är underdelen, och att luckan flyttats från det numer (?) demolerade överskåpet.
      Gångjärnsfästena ser omaka ut, vilket talar för min tanke. Dessutom ser skåpet "riktigt" ut med sina benavslutningar och ringa plats till förvaring om den stått på ett underskåp.
      Namn och årtal brukar vara i ögonhöjd, eller åtmonstone överst på hel- eller delade skåp.

      Det som talar emot idén, är förstås att en bred sarg eller krön fattas ovantill.
      En idé är att tillskriva Nordiska museet och få veta i vilken trakt antikvarien tror att skåpet är målat. De har ett rikt källmaterial att ösa ur.
      Dessutom var det ett tag sedan jag bläddrade i Gustav Husaks bok om allmogemålade möbler. Ett bibliotekstips för Dig, utifall Du inte sett den.

      Comment


      • #4
        Hej och tack för det varma mottagandet! Det är roligt att ha ro nog att vara tillbaka igen!

        Och tack för uppslagen Gideon, jag vart ut och tittade på det hela igen nu och jag är ganska säker på att det är ett överskåp, dels för att det helt tydligt saknas ett krön och bakstycket är format så att det omöjligt kan stå något på det, dels för att det verkar vara kapat nedtill - dvs utrymmet under har varit större en gång i världen!

        Däremot så är nog dörren ditsatt senare, för medan det övre utav gångjärnsmärkena stämmer så finns det ett tidigare set som inte har någon motsvarighet på dörren. Det är dock en märklighet med dörren, och det är att den är bra mycket mer nedsliten på ett ställe längs med ovankanten än vid "låset", vilket antyder att den har varit just nederskåpsdörr mycket länge. Stämmer din teori så innebär det att skåpet måste ha demolerats ganska snart efter sin tillkomsttid, men det kan kanske rentav vara så att det är det demolerade nederskåpets dörr som har satts dit? Nå, jag mailar Nordiska imorgon så får vi se vad de säger!

        Jag tar fasta på ditt tips om Nordiska museet, ska maila dem imorgon om saken! Tack även för boktipset, ska spana lite på bibblan imorgon!
        Bifogade filer

        Comment

        Working...
        X