Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Nattstake - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Nattstake

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nattstake

    Har ofte gått och vänt på liknande stakar men inte hittat någon som jag gillat. De verkar ofta vara av nyare modell eller om de har lite ålder har prislappen varit fel. Den här däremot tyckte jag mycket om så den fick följa med hem. När börjades denna modell att göras tro? Handfilade gängor, hål efter gjutningen i pipan, ingen konstnig randning undertill. Vad tror vi, 1800-talets början?
    Bifogade filer

  • #2
    när den där modellen började tillverkas vete tusan men kanske nån gång på 1700 talet men din är mycket trolig tidig 1800 tal 1825 började skultuna stämpla sitt gods S B
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

    Comment


    • #3
      Gör svaret enkelt för mig då jag håller på att plocka ihop efter den loppis jag haft på gården i dagarna två.
      Detta är vad boken skriver om dessa stakar.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Ulferic, varför fick vi inget veta om denna loppis?

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
          Gör svaret enkelt för mig då jag håller på att plocka ihop efter den loppis jag haft på gården i dagarna två.
          Detta är vad boken skriver om dessa stakar.
          VAAAA, har du haft loppis Skulle du inte meddela detta för jag har för mig att vi var ett gämg PES are som skulle campa i din trädgård
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
            VAAAA, har du haft loppis Skulle du inte meddela detta för jag har för mig att vi var ett gämg PES are som skulle campa i din trädgård

            Kan ha varit det löftet/hotet (välj det som passar) som gjorde att han höll tyst
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Kan ha varit det löftet/hotet (välj det som passar) som gjorde att han höll tyst
              To de
              Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Kan ha varit det löftet/hotet (välj det som passar) som gjorde att han höll tyst
                Nej, nej, nej.
                Jag tror att Ulferic, av största välvillja, har sålt av lite enbart för att vi skall kunna bo inomhus.

                Comment


                • #9
                  Vi har hamnat hästlängder från E.B:s stake men frågor kräver svar. Fick för mig att sälja av lite saker från källare och uthus. En hel del såldes men den inre miljön påverkades inte. Var rekordpublik på byns marknad. Tog några bilder på ståndet. Kanske blir det en visning här på Pes.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av E.B. Visa inlägg
                    Har ofte gått och vänt på liknande stakar men inte hittat någon som jag gillat. De verkar ofta vara av nyare modell eller om de har lite ålder har prislappen varit fel. Den här däremot tyckte jag mycket om så den fick följa med hem. När börjades denna modell att göras tro? Handfilade gängor, hål efter gjutningen i pipan, ingen konstnig randning undertill. Vad tror vi, 1800-talets början?
                    Det är en trevlig ljusstake du hittat. Har ingen aning hur gammal den kan vara men vad menas med handfilade gängor och hur ser man det?
                    Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Samlartrollet Visa inlägg
                      Det är en trevlig ljusstake du hittat. Har ingen aning hur gammal den kan vara men vad menas med handfilade gängor och hur ser man det?
                      Ja det menas precis som det låter. Det fanns väl inga standardgängtappar på den tiden så gängorna fick göras efter bästa förmåga. Det syns ganska tydligt då kanterna oftast inte är så vassa samt att avstånden inte är helt exakta.

                      Comment


                      • #12
                        Den er gammel, men besvarer måske noget af det samlertrollet spørger om http://www.precisensan.com/antikforu...ht=barokstagen

                        Comment

                        Working...
                        X