Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tulip table av Saarinen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tulip table av Saarinen

    Eftersom det finns en uppsjö av kopior sålda av IKEA, Jysk osv, hur vet man om man köpt en äkta vara? Är de alltid märkta med Knolls logga? Har sökt på nätet men det står bara att det är laminerat men inget kort på hur det ser ut under eller hur fästena ser ut . (Vet att det finns andra material men söker just på laminerat)
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

  • #2
    Jag förstår ingenting av det du skriver Tingeling!! mer än att det torde handla om en möbel. Förklara gärna.
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #3
      Tingeling, förstår ditt dilemma...

      Var själv ute på en runda i helgen och snubblade över ett eventuellt Tulip table. E som du säger väldigt mycket kopior i omlopp, så väldigt svårt att identifiera rätt vara.

      Mitt tips är väl att du försöker hitta ett "äkta" i exempelvis en butik du vet handlar med moderna klassiker och där försöker få så mycket tips som möjligt, för att hjälpa dig på traven!!

      Det bordet jag såg var ommålat i en brun ful färg, men mycket tydde ändå på att det kunde vara ett äkta...så om du hittar något som skulle kunna hjälpa till vid identifiering, skriv och berätta!!
      -------------------------------------
      http://upsalaekeby.blogspot.com/

      Comment


      • #4
        Tulip table är ett bord designat av Eero Saarinen, Äjht! Här är en länk


        Wunderbaum, det enda som jag fann ut var att de riktiga Tulip Table inte har skruvar som håller ihop bord/skiva. Som vanligt litar jag inte på uppgiften förrän jag har krypit under ett bord och konstaterat att det är så, men här på landsbygden dräller det inte av dem precis

        Har köpt ett bord som jag förutsätter att det är en kopia men blev nyfiken ändå.Har 4 stolar av Saarinen så det skulle vara bra med ett originalbord också, stolarna är fula och klumpiga så ett bord med svävande skiva skulle vara fint till.Det nyligen inköpta har redan givits bort, original eller ej blev den tonåriga mottagaren nöjd
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Här är en jämförelse mellan ett saarinenbord(längst ned), en IKEA-kopia(uppe till höger) samt ytterligare en kopia.
          Bilden är utlånad från denna blogg som har andra jämförelser mellan orginal och kopior.
          Bifogade filer
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Ett annat bord som ofta förväxlas med Tulip är Venus från Johanson Design. Venus kan ha en en skiva med fasad undersida(discusskiva) precis som Tulip. Den stora skillnande dem emellan är att bordet från Johanson alltid har en rak anslutning mella bord och skiva medan Tulip har en trattformad.
            "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
            Konfucius

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av Ballonggreven Visa inlägg
              Ett annat bord som ofta förväxlas med Tulip är Venus från Johanson Design. Venus kan ha en en skiva med fasad undersida(discusskiva) precis som Tulip. Den stora skillnande dem emellan är att bordet från Johanson alltid har en rak anslutning mella bord och skiva medan Tulip har en trattformad.
              Får inte till det i huvudet, rak anslutning mellan bord och skiva? Menar du mellan bordskiva och foten?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Mellan bordsskiva och foten ska det givetvis vara.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Du får skylla på värmen eller spriten

                  Den trattformade anslutningen finns inte på mitt bord men avfasningen under så då skulle det kunna vara en Johansons.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #10
                    Johansonborden har fäste med (tror jag) åtta skruvar.
                    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                    Konfucius

                    Comment


                    • #11
                      6 skruvar är det på venusborden

                      Comment


                      • #12
                        Vad är det för blogg du läser Ballo? Finns den med i länksamlingen? Verkar bra om den bistår med sådana bilder!

                        Comment


                        • #13
                          Fick du svar på din fråga?

                          Comment


                          • #14
                            Hej,
                            Väcker liv i denna tråd. Hittade ett Tulipbord med marmorskiva vid en auktionsvisning. Marmorskivan var fastsatt på en träskiva som var fäst i bordsbenet. Är det korrekt? Här verkar det som om det inte finns något avbrott mellan skiva och ben om det ska vara ett riktigt Tulipbord, men det kanske inte gäller just bordet med marmorskiva?

                            Comment

                            Working...
                            X