Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

B Wall, Trosa [ID: Bengt Wall och Agneta Wall, Trosa]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: B Wall, Trosa [ID: Bengt Wall och Agneta Wall, Trosa]

    Vem vet något om denne keramiker? Man el kvinna? Fortfarande verksam?
    Produktionen måste vara ganska stor, men väldigt anonym, det är ganska ofta man hittar saker därifrån. Har försökt att googla lite men det ger inget resultat.
    Skickar med lite bilder på några saker som jag har. De två stora är cirka 20 cm höga de andra små är 8-10cm och den minsta 5cm.
    Bifogade filer
    ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

  • #2
    Jag lyckades leta fram att keramikern är en han och heter Bertil Wall, en liten början.

    Comment


    • #3
      Bengt Wall var hans namn.
      Verksam från 1956 och fram till sin död 1966. (Enl. Vingedals Porslinsmärken)
      Därefter tog dottern Agneta över verksamheten.

      Comment


      • #4
        Intressant. Vet du eller någon annan hur dottern signerade? Så här direkt ur minnet tror jag att en del av grejorna är signerade B Wall Trosa medan andra bara är signerade Wall Trosa. De sakerna jag har ser ju annars ut att ha kommit från samma händer, men det är väl inte omöjligt att dottern har fortsatt med samma stil.
        ¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

        Comment


        • #5
          Jag tror att det var Agneta Wall som signerade "Wall Trosa".
          I ett nummer av tidskriften Form finns en artikel om Agneta Wall. Tyvärr kommer jag inte ihåg vilket nummer det var, men det bör vara rätt länge sedan. Kanske 1970-talet.
          Det var också rätt så länge sedan som jag läste artikeln, men jag tycker mig komma ihåg att det stod att Agneta Wall tog över produktionen efter sin far och då bl.a. de inte så ovanliga fåglarna. Jag tycker mig också komma ihåg att fåglarna fanns med på en bild.

          Comment


          • #6
            Skålen till höger på bild två sprang jag förbi idag.
            Jag undrade lite var jag hade sett den förut.......här var det visst.
            Ångrar att jag inte tittade närmare på den.

            Comment


            • #7
              Bumpar denna tråden lite med ett objekt av Agneta Wall. Signerad med A. Wall Trosa.
              Så Agneta bör alltså både signera med "A. Wall Trosa", samt enbart "Wall Trosa" utifrån era tidigare observationer.
              Bifogade filer
              Pes är mitt google.

              Comment


              • #8
                Hej wasistdas!

                Det stämmer att Agneta stämplade och signerade A. Wall Trosa alternativt Wall Trosa. Bengt Wall audodikakt keramiker och före detta bonde, ristade ofta B. Wall Trosa i kursiv skrivstil, här kommer ett par pippifåglar som är ganska typiska för hans produktion.

                En länk till en hemsida med flera fina föremål av Bengt Wall. hans figuriner är riktigt bra tycker jag:



                God Jul!

                Mvh Simco
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Jättetack för infon Simco. Härlig sida, den får man se till att lägga i favoriter.
                  Önskar dig en god jul

                  Mvh
                  Wasistdas
                  Pes är mitt google.

                  Comment


                  • #10
                    Hittade denna länk:



                    Han var bekant till min mor som också var keramiker i Trosa.

                    Min syster jobbade i deras krukmakeri i början på 60-talet medans min mamma jobbade som keramiker hemma i våran villa.

                    Agneta Wall, som är en bekant till mig är numera bosatt på Gotland o jobbar inte längre med keramik.
                    Last edited by katina; 2011-08-28, 18:25.

                    Comment


                    • #11
                      En gubbe med dragspel har kanske varit lite i hatten för det finns skador. Men den är mycket detaljrik och välgjord (se t ex de tre ventilationshålen i hatten på vardera sidan). Gjord av Bengt Wall och måste ha kostat 18 Kr en gång i tiden. Under priset finns en stämpel som jag inte kan tyda. 11,5 cm hög.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Agneta Wall

                        Agneta Wall stort tungt objekt
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X