Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Denna borde platsa här i (Äldre)Höganäs samlingen, funnen förra veckan. Kände igen den från någonstans men nu när jag letar kan jag inte hitta någon liknande. Är den drejad av Karl Robert Svensson(KS) men formgiven av någon annan månntro?

    Click image for larger version

Name:	Hög1.jpg
Views:	1
Size:	71,9 KB
ID:	574690

    Click image for larger version

Name:	Hög33.jpg
Views:	1
Size:	85,7 KB
ID:	574691

    Comment


    • Vacker vas!

      Hej!
      Det var en härlig jugendvas!
      Här anges Karl Robert Svensson som formgivare, Höganäsbolaget, 1891 - 1946: http://www.signaturer.se/Sverige/hoganasbolaget.htm
      Enligt uppgifterna där borde den, med modellnr 932, vara från 1896-1897.

      Här är några andra vaser av Karl Svensson:
      Auctionet har nätauktioner med inredning, design, konst och vardagsantikviteter. Vi samlar Europas auktionshus. Bjud på auktion idag.

      Här har man fått KS att bli KP:
      Jugend, Höganäs, Sign KP, höjd: 21 cm. Såldes för 350 kr på auktionen den 1 juni 2015


      Men jag tror faktiskt att en liknande finns här, med en trollslända:


      Mvh, Eskil
      Last edited by Eskil; 2021-04-06, 10:16.

      Comment


      • Tackar!

        Det där med modellnumren på sidan hade jag missat helt. Sedan döljer visst min webbläsare på jobbdatorn vissa bilder för mig så den sista länken hade jag missat, där var ju en till!

        Mvh Mikael

        Comment


        • Häftig vas! Karl Robert Svensson har format den (tror inte att den är drejad, utan gjord i en form). Formgivare är troligen Helmer Osslund. Albin Hamberg var på Höganäs också vid den tiden, men jag tror inte att han gjorde sådan här formgivning förrän i början av 1900-talet (han studerade i Stockholm 1897-1900).

          Jag har också sett att formarna/drejarna listas som "formgivare" på den sidan. Det är kanske lite vad man lägger in i ordet, men jag tycker att formgivare snarare skall betyda den som har ritat eller modellerat förlagan. Och det har de inte gjort.

          Comment


          • Jättefin som sagt, tveksamt däremot om Åslund senare Osslund
            är formgivare, hans föremål är oftast mer skulpturala och svulstiga.

            Comment


            • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Jättefin som sagt, tveksamt däremot om Åslund senare Osslund
              är formgivare, hans föremål är oftast mer skulpturala och svulstiga.
              Ja, kanske Hamberg då. De arbetade ju tätt ihop. Hittade nu uppgifter i paret Weimarcks bok om att Hamberg börjat skapa (egna) modeller redan 1897, kanske tidigare också? Jag håller nog ändå på Osslund, men vill förtydliga att det bara är en gissning.
              Last edited by jonasgun; 2021-04-06, 18:32.

              Comment


              • Edgar Böckman kom till Höganäs och skapade det som senare kallats vackrare vardagsvara och vardagsliv. Tveksamt om han var med och formgav denna märkliga tingest som jag tror är en sockerströare med 112 hål på sidan och det finns inget lock. Påfyllning i botten.
                I samma serie finns bilder på inlägg nr 260, 280 och 332 http://precisensan.com/antikforum/sh...gan%E4s/page26
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X