Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Bidrar med en "Halv-höganäsare", signerad HKS 1917.
    Enligt en artikel av Hamberg i lokaltidningen NST på 60-talet så skickade Kärlfabriken upp en hel del odekorerade vaser och skålar i vitbrännande lera som eleverna på Konstfack (då Högre Konstindustriella Skolan) fick träna sig att dekorera. Föremålen skickades sedan tillbaka till Höganäs för glasyrbränning.
    Hittade den av en händelse för några år sedan på samlarmässan i Markaryd då jag tog skydd för en tillfällig regnskur framför en handlare och råkade lyfta på den. Det blev affär...
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      Ett litet tips till Höganässamlare:

      Stawfordska Sällskapet, som är en historik-grupp på Höganäs AB har scannat in några gamla priskuranter och lagt ut dem på nedanstående adresser.
      Notera att modellnumren har ändrats genom åren och är därför ganska otillförlitliga.



      Comment


      • #33
        Intressanta kuranter, tack for dom Bengan. Dagens "contribution", en Jardiniere gjord av Astrid Liljenberg-Sieurin 1914. (More to come)
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Hittade några gåsbröstdelar från andra halvan av 1800-talet.
          Bifogade filer

          Comment


          • #35
            Stiliga!! Den serien har jag inte sett tidigare......

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
              Stiliga!! Den serien har jag inte sett tidigare......
              Har du inte boken "Lergodset från Höganäsbolaget"? Där finns en bild med tre tekannor i samma stil!

              Comment


              • #37
                För att inte glömma bort den här tråden, lägger jag in en annan höganäsare, men vi borde verkligen ändra rubriken "Liten vas med mus" till Stora Höganästråden istället.
                Den försvinner i mängden av andra Höganäsfrågor, nu när det blivit en bildkavalkad.
                Tycker jag.

                Den här marmorerade vattenkaraffen, drejad av Martin Svensson, har mist sitt fat och kanske en kupad propp. Finns med i de gamla priskuranterna, som bengan45 länkade till.
                Likväl tycker jag att den står sig bra, som enbart vas idag.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Den här sista vasen, Höganäsar´n påminner väldigt mkt om en UE-vas jag har, både färg och glasyr. den är snygg Gideon!!
                  Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                  Comment


                  • #39
                    "Likväl tycker jag att den står sig bra, som enbart vas idag"

                    Absolut! , den var trevlig.
                    Något jag reflekterade över var att de tänkte på funktionaliteten genom att göra ränderna vid halsen, för de är väll där inte för syns skull bara ?
                    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                    Comment


                    • #40
                      Jag tror Din tanke är rätt i det här fallet, PAT.
                      Varför slår man knutar på ett klätterrep till exempel? För att inte tappa fästet, ja.
                      Men överlag är det mest ett dekorativt inslag, som på marskalkstavar, pelare och sejdlar i mängden av olika föremål.

                      Comment


                      • #41
                        Kul att ni vill fortsatta. Tycker ocksa att trader bor dopas om till "Hoganas."
                        Natkorgen var nog vanligare fran Tillinge men har ar en fran Hoganas, Otto Soderberg, 1853-69
                        Bifogade filer
                        Last edited by Andres; 2008-07-06, 10:05.

                        Comment


                        • #42
                          Saltglaserad höganäs

                          Fyller på med en saltglaserad sen höganäs, den enda jag har sett. Man skulle inte tro att den var så sen om den inte var daterad.
                          Bifogade filer
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #43
                            Här kommer mitt lilla bidrag till tråden - en jugendvas såklart. Denna har Höganäs plankat rakt av från en modell som Alf Wallander formgav för Rörstrand (originalmodellen är dock av lite större format, bättre modellerad, och vanligen tillverkad i benporslin, Höganäsvarianten däremot är av något slags lergods med majolikaglasyrer).
                            Bifogade filer
                            Last edited by emde; 2008-07-07, 22:02.
                            < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >  Markus Dimdal  < - - - Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ - - - >

                            Comment


                            • #44
                              Oj, rasande fin, vill ha!!!!

                              Comment


                              • #45
                                "Han kom som ett yrväder en aprilafton och hade ett höganäskrus i en svångrem om halsen. Clara och Lotten voro inne med skötekan för att hämta honom på Dalarö brygga; men det dröjde evigheter, innan de kommo i båt."
                                Lite svensk historia, titta pa etiketten, 2,5 liter cognac kopt hos handelsman. Systembolaget, "slang dig i vaggen." 1K Janne Hallberg 1842.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X