Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer en bild på botten, men ingen märkning vad jag kan se!
    Instämmer med Gideon, lite valhänt...
    Som jag skrev tidigare, lite svårt att se hur den är tänkt att vara, de röda bären är lite malplacerade.
    Men jag gillar den just på grund av musen, för den är ju fint gjord.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Nu när Albin Hamberg är på tapeten:

      Någon här som har, eller har sett föremål med denna signatur?
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        Jag vet att Hamberg sallan signerade sina alster. Den enda signatur jag sett ar den pa min groda. 1916 var Hamberg sin egen. Visa vasen sa blir det lattare att bedoma...

        Comment


        • #19
          Jo, det är korrekt att han sällan signerade. Däremot har jag sett något föremål med klisterlapp "A. Hamberg, konstkeramik" från egna verkstaden. Men dessa pjäser signerade AH och årtal förbryllar mig. Jag har sett ytterligare ett föremål med samma märkning, och alla tre pjäserna har/har haft "hemvist" Höganäs. Frågan är om någon annan än Hamberg kunde göra sådana pjäser i 1910-talets Höganäs. Vasen t.h. på bilden är märkt AH 1917
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Oj, Bengan, det dar ar Hamberg "in the soul". Den till vanster ar valdigt lik min med odlan. Den andra finns avbildad Hoganas museum(tror jag). Jattegrattis till bada !!!!!

            Comment


            • #21
              Tack Andres! Då är problemet löst. Det tredje föremålet med samma signering finns hos en bekant i Höganäs.Ska vid tillfälle ta ett foto på den och lägga ut.

              För övrigt måste din groda vara helt unik. Det finns ju ett fåtal signerade alster från hans verkstad, men jag har aldrig sett hans signatur på ett föremål från Kärlfabriken, och jag har ändå sett åtskilliga pjäser därifrån. Men grodor var ju hans favoritobjekt...

              Comment


              • #22

                En bild fran en liknande vas. Det var mycket larorikt att fa se dina alster. Jag har aldrig tankt pa att grodan var gjord pa karlfabriken men det ar ju sant. Det finns 2 bruna grodor pa museet i Hoganas, dock ar dom gjorda som ljusstakar, den grona har ingen hallare for ljus.

                Comment


                • #23
                  Till Lib. Jag tror nu att nagon har blivit inspirerad av Hamberg och gjort din vas. "tva flugor i en small", musen och korsbaren som du kan se pa ovanstaende bilder, ja, ingen mus men val grodor. Jag ser ingen signering pa undersidan. Vasen har sin charm men inte den kvalitet som man skulle forvanta sig av en framstaende keramiker men som sagt charmig ar den....

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av LiB Visa inlägg
                    Här kommer en bild på botten, men ingen märkning vad jag kan se!
                    Instämmer med Gideon, lite valhänt...
                    Som jag skrev tidigare, lite svårt att se hur den är tänkt att vara, de röda bären är lite malplacerade.
                    Men jag gillar den just på grund av musen, för den är ju fint gjord.
                    Är det bara jag som ser, eller rättare sagt inbillar mig, ett stort ristat K omgivet av ett J på botten av musvasen?
                    LIB:s bild är inverterad i Paint och nu kan man väl se något...
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                      Albin Hamberg (signerad)
                      Det är riktiga skönheter Du och bengan45 visar upp!
                      Inte ofta man får se sådant, här och på andra forum.
                      Den underbara lysterskålen har jag sett till salu under ett par års tid hos en antikhandel på nätet, och sen var den hux flux borta. Väntade nog för länge på att det då höga priset skulle gå ner..
                      Jag skulle gärna vilja se grodans fingrar, hur de är utformade. På många av djuralstren från Höganäs är de spretiga och kanske ett kännetecken för Hamberg.

                      Bruce får avgöra vi döper om tråden till Höganäs som Dokumentationstråd? Det beror på om det blir många bilder på fina objekt i en lång parad, men också att vi kommer till klarheter och rätar ut frågetecken, som med vasen, märkt AH från 1916 nyss.

                      Några rara ting från Höganäs att ställa upp på balkongräcket finns och jag börjar med den här klassiskt sköna vasen i empirstil.
                      Höganäs museum har en likadan, fast i urangult. Hamberg ska ha gjort förlagan, men signaturen Hj.C är ännu okänd. Kan vara något i stil med Hjalmar Carlsson eller annat.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                        Albin Hamberg (signerad)
                        Åter till grodan: Även om Hamberg har eftersignerat den, så är det ju "de facto" inte han som framställt kväkaren. Utan den är stämplad KS, vilken var Karl Robert Svensson, som skulpterade efter förlaga - för tydlighetens skull här.

                        Comment


                        • #27
                          Jo, KS ar klart for mig. Harlig kanna!!! AH 1916 tycker jag ar ganska utredd. Om du tittar pa bilden i traden jag skickade till Bengan sa ser du den vasen som ar signerad AH1917. Jag visste inte att Hamberg signerade sa men man lar sa lange man lever.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Andres Visa inlägg
                            Jo, KS ar klart for mig. Harlig kanna!!! AH 1916 tycker jag ar ganska utredd. Om du tittar pa bilden i traden jag skickade till Bengan sa ser du den vasen som ar signerad AH1917. Jag visste inte att Hamberg signerade sa men man lar sa lange man lever.
                            Det är en rolig groda. Kan tänka mig att den säger något i stil med "-Tack gode Gud, för att jag får finnas till!"

                            Hänkelvas är kanske en riktigare benämning, och vi får hoppas att drejarens namn blir känt någon gång, då en flitig forskare bläddrat i gamla arkiv.
                            Hittar inte signeringen AH 1917, men jag tror på attribueringen.

                            Här en vas, som är både piplers- som kohorndekorerad. Det är inte utan att man tänker HAK och Danmark, när man ser de gröna stjälkarna.
                            Synbarligen stämplad AJ, vilket då ska stå för Alfred Johansson, som började 1888 eller 1889 hos Höganäs (Weimarcks bok och hemsidans uppgifter skiljer sig lite) och blev kvar i femtio år.

                            Fram med fler godingar från gamla Höganäs!
                            Bifogade filer
                            Last edited by Gideon; 2008-06-21, 19:15.

                            Comment


                            • #29
                              Tobaksbehallare. Jag har faktiskt tva kroppar men bara ett lock. Den utan arbetar en gang om aret, julhyasinten star namligen parkerad i den. Titta pa markningen av den Gideon. Den "hela" ar markt MI, vilket ar en gata for mig ocksa. (More to come..)
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                !!!
                                Ännu en Hj.C. Underbart.
                                "Teasken" i saltglaserat gods, finns avbildad på sidan 89 i Weimarcks bok och sägs ha tillverkats under tiden 1880-1920. Men om jag tillåts spekulera, och har inte sett signaturen för MJ tidigare, så är det möjligt att Magnus Jönsson använde gammalstavning och sålunda skrev Iönsson?
                                Han var verksam 1857-1889.
                                Mycket fin burk! Om Du hittar stämplar på locket, får Du kanske fram ett årtal och smed av en tennkännare.

                                Comment

                                Working...
                                X