Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Liten skål

    Click image for larger version

Name:	014C9A4A-6AA0-4BDD-B148-4C7A8718D4C3.jpg
Views:	1
Size:	106,9 KB
ID:	571302
    Click image for larger version

Name:	60EA2C25-FA33-4CEE-8FD1-7433893CE018.jpg
Views:	1
Size:	106,1 KB
ID:	571303
    Click image for larger version

Name:	38A75509-F6BC-453E-B470-FF9A7B08EA5A.jpg
Views:	1
Size:	96,4 KB
ID:	571304

    En enkel liten skål med gul blyglasyr och två handtag. Men vad är den till och hur gammal är den? Den har den gamla stämpeln, men ser helt oanvänd ut.

    Comment


    • Den ser ut att vara oglaserad utvändigt kanske en smörbytta som mist sitt lock

      Comment


      • Ja, den är oglaserad utvändigt, så någon form av mejeri är den nog till. Men den är så liten! Fem centimeter i diameter ungefär.

        Comment


        • 5 cm? dockservis kanske eller en sån liten form för gratinerade sniglar. vi får se vad skåningarna säger.
          Men jag hittade en annan sak när jag letade för jag trodde formen var mycket större, en mathämtare med skruvskallar i lera
          Mathämtare av blyglaserat lergods. Rund bukig med skarpt markerad skuldra. Läderremmen som hållit ihop de olika delarna finns kvar. Stämplad I, HÖGANÄS, GJ.
          Bifogade filer

          Comment


          • Det är en krustadform

            Comment


            • Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
              Det är en krustadform
              Tack!

              Comment


              • Inte ”Old Höganäs” men...

                Click image for larger version

Name:	F695BADA-37E3-4911-A738-AC31C4E5F323.jpg
Views:	1
Size:	89,3 KB
ID:	571556
                Click image for larger version

Name:	DE7BA705-489A-40A9-B05D-6803351EEFD0.jpg
Views:	1
Size:	82,2 KB
ID:	571557
                Click image for larger version

Name:	920748FD-1B7E-4AB4-A33E-2A0649B14444.jpg
Views:	1
Size:	70,6 KB
ID:	571558

                ...utan sekelskifte, och inte alls vad jag trodde. Hittar inte ”Å” i mina listor. Någon idé?

                Comment


                • Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                  [ATTACH]178137[/ATTACH]
                  [ATTACH]178138[/ATTACH]
                  [ATTACH]178139[/ATTACH]

                  ...utan sekelskifte, och inte alls vad jag trodde. Hittar inte ”Å” i mina listor. Någon idé?
                  Modellen ska vara 1903-04 om jag inte läser fel. Tänk om det står A och inte Å. Då borde det vara Anton Ahlberg. Tidsmässigt så kan det stämma. Fin är den iaf. O i fantastiskt skick för åldern.

                  Comment


                  • Tack! Ja, det stämmer med vad jag har kunnat hitta om modellnumret också.

                    Om det är ett A, ja, kanske. Men i så fall så är det en väldigt bra placerad luftbubbla i glasyren.
                    Jag har för mig att jag har någon annan Höganäs-pryl som också är märkt med Å. Skall leta lite!

                    Comment


                    • Tvålkopp....

                      ...tandborstfat eller möjligen nålfat? Oglacerad terracotta 16.5X8.5cm,
                      stämplad AS. för Axel Söderberg 1864 eller Gustaf Ahlström 1886. Trevlig
                      och ovanlig (?) liten sak hursomhelst.
                      PS Fat till ljusvekesaxen kanske, vad tror Ni kära PES-are.
                      Bifogade filer
                      Last edited by prylsnubben; 2019-08-30, 16:34.

                      Comment


                      • Snyggt prylsnubben- grattis! Men för tandborste då måste det vara för överklassen...… https://jonkopingslansmuseum.se/blog...yx-i-vardagen/

                        Comment


                        • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                          Snyggt prylsnubben- grattis! Men för tandborste då måste det vara för överklassen...… https://jonkopingslansmuseum.se/blog...yx-i-vardagen/
                          Tack Lars M. Jo tack, eller åtminstone för överkäken,
                          vanligt folk fick som vanligt nöja sig med underbett.

                          Comment


                          • Den här djupt skurna skålen från Höganäs, tycker jag är högst troligen formgiven, inte drejad, av Ottilia Adelborg.
                            Det sirliga monogrammet OA återfinns inte i någon förteckning, men det är känt att hon mönsterritade saker till Stockholmsutställningen, eller Allmänna konst- och industriutställningen, 1897.
                            Några föremål, dock inte den här skålen, visas i paret Weimarcks bok "Lergodset från Höganäsbolaget", tryckt 2005.

                            Click image for larger version

Name:	Skål Höganäs OA - Ottilia Adelborg 1896-97 1a.jpg
Views:	1
Size:	62,9 KB
ID:	572094

                            Click image for larger version

Name:	Skål Höganäs OA - Ottilia Adelborg 1896-97 4a.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	572095

                            Comment


                            • Vacker, och så modern för tiden!

                              Vilket år antyder numreringen? 1897 får man väl anta då?

                              Comment


                              • Instämmer.

                                Ja, tidsintervallet för modellnumren 631-1064 är för åren 1896-1897.
                                Det, och bokstavsförkortningar för formgivare kan Du se om Du scrollar ner en bit på den här sidan http://www.signaturer.se/Sverige/hoganasbolaget.htm

                                Comment

                                Working...
                                X