Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
    Hej!
    Enligt boken "Höganäs Keramik" av Marie Rehnberg är din vas från 1930-talet i stilen "Wiener Werkstäte". Den målade signaturen tror jag inte har med fabriken att göra utan är kanske en märkning av ägaren.
    Ägarmärkning är det troligen inte. Märkningar i tusch som C2, A53 etc på äldre AJ-gods har vi gissat att de haft med utställningar som Baltiskan att göra. Föremål att hålla reda på, efter listor. Men det kan ju lika gärna vara interna glasyrkoder, som till exempel Bo Fajans plägade lägga till sina artikelnummer.
    Mer forskning behövs.

    Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
    Gideon och jag har ovan visat var sitt hästskofat i lite olika utförande. Här kommer ett tredje med samma motiv men utan signatur eller stämplar och helt saltglaserat. Hur många varianter finns det tro?
    Jag har sett alla möjliga färgkombinationer av glasyrer på mässor tidigare, alla var och en efter formarens smak och tycke. Kanske är denna saltglaserade variant av Sven Bohlin?
    Något för den nyanställde att visa sina färdigheter på? Man kan undra över vem som utförde förlagan.

    Comment


    • En flaska med propp men utan märkning. Jag har funderat om den kan komma från Gefle eller Höganäs? Av en tillfällighet fick jag se en likadan (men utan propp) på Tradera och den har en höganässtämpel på botten. Så var den frågan besvarad! 20 cm hög med propp. http://gamla.tradera.com/item/341156...-edgar-bockman
      Bifogade filer

      Comment


      • Min senaste

        Lägger in min senaste, jag har själva inte hittat denna i priskuranterna
        och vad jag kan utläsa av stämplarna så är numret 43 eller 45.

        Click image for larger version

Name:	höganäs_vas_kina_style1.jpg
Views:	1
Size:	67,1 KB
ID:	557741
        Click image for larger version

Name:	höganäs_vas_kina_style3.jpg
Views:	1
Size:	143,8 KB
ID:	557743
        Click image for larger version

Name:	höganäs_vas_kina_style2.jpg
Views:	1
Size:	43,7 KB
ID:	557742
        Last edited by PAT; 2015-05-16, 15:59.
        Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

        Comment


        • Lite otippat....

          Att denna lilla skål skulle vara Höganäs var oväntat för mig. Dessutom ingen
          skål utan ett nålfat enligt couranten från 1905. Tillverkades åren 1899-1900
          och drejades av Martin Svensson (M) enligt samma källa. Pris 1905=50-öre.
          Bifogade filer

          Comment


          • Intressant föremål, Prylsnubben!
            Jag har under årens lopp träffat på föremål av denna typ, med dekormålning, företrädesvis blommor eller stiliserade sådana, och ibland ristningar. Denna typ av keramik har jag inte sett någon dokumentation om. De tycks vara tillverkade vid sekelskiftet 1900 och man måste ju redan då ha haft en eller flera dekormålare/målerskor. Detta hade man ju under Böckmanperioden 1915-26, men någon uppgift om tidigare dekormålare har jag inte träffat på.
            Observera att dessa föremål inte ska förväxlas med de pjäser som under 1910-20-talet skickades upp till HKS, högre konstindustriella skolan, för att dekormålas av eleverna där. Dessa föremål hade vit skärv.
            Click image for larger version

Name:	Namnlöst-1.jpg
Views:	1
Size:	27,1 KB
ID:	557771Click image for larger version

Name:	Namnlöst-2.jpg
Views:	1
Size:	29,1 KB
ID:	557772

            Comment


            • Hej bengan 45!
              Jag gick igenom hela tråden och fann att det stora flertalet av dessa
              dekormålade mindre föremål var stämplade med ett M, så även den
              vackra skål Du visar. Kan det t.o.m. vara så att Martin Svensson inte
              bara drejade utan även dekormålade dessa småsaker.

              Comment


              • Höganäs Anders Rydström/Nils Pehrsson?

                Stockholms stadsmission, såg den igår, plockade upp den i morse efter en orolig natt...30 cm hög, 2 kilo, inuti glaserad, signaturen R.S, Höganäs.....I LIKE IT!! (trodde jag handlat färdigt med Höganäskrus/krukor/burkar)....
                # skulle kunna vara PS också, för Nils Pehrsson..jag har sedan tidigare föremål av RS där signaturen är annorlunda utförd, osäker #
                RS och PS båda två mitten 1800-tal.
                Bifogade filer
                Last edited by Andres; 2015-06-26, 18:32.

                Comment


                • Denna typ av kärl kallades förr i tiden för ålakrus.
                  Se även http://www.auction2000.se/auk/w.Obje...3_0953&inO=865

                  Comment


                  • Hej Bengan och tack för info!!

                    Comment


                    • Ja, vad finns väl att tillägga,.......nja kanske.

                      Comment


                      • Fin låt Snubben...fin låt!! Glad för ålakruset...just nu ingen ål i kruset men väl en syrenkvist.....

                        Comment


                        • Hämtat hem idag...40 L Höganäs....höjd 47cm..
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • STORT grattis! Vilken bamsing! Den kan rymma inte bara smått och gott........... eller ännu fler tidningar..... (nr 256) http://precisensan.com/antikforum/sh...Höganäs/page26
                            Last edited by Lars M; 2016-04-02, 16:52.

                            Comment


                            • Är en kruka...

                              Hallå,
                              Kul att se, Min största rymmer blott 22 liter, å andra sidan har jag två. Dekoren på utsidorna har
                              inte sett tidigare, men jag är en kruka.
                              Visste ni krukorna hade/såldes med lock?
                              So Long... Kim

                              Comment


                              • Till vännen Lars M....finns utan tidningar också, som min 30-litare på inlägg. 70 http://precisensan.com/antikforum/at...1&d=1217254219
                                Till vännen Kimmen, jo då, se inlägg 315, en trettiolitare http://precisensan.com/antikforum/at...1&d=1379002255 , eklöven sitter på 30 liter och upp. Jag tror det är den berömda "råttsvansen" http://precisensan.com/antikforum/at...1&d=1267863193 som förstärker handtaget och i förlängningen kom dekorationen lövet....skall sägas att det är min teori och den kan jag inte "backa upp" vetenskapligt.. Eklövet finns på alla 30-50 litrar...lär finnas större också.. i kurranterna har jag noterat krukor upp till 250 liter, dock utan bild men med samma tillverkningsnummer...vore intressant att se en sådan mastodont....Priskurrant 1905, nr 574...största 250 liter..Priskurrant 1926, nr 1...största 50 liter...
                                Ps, konstigt att det inte finns fler lock i omlopp, här hemma har jag endast ett två liters lock......
                                Uppdatering..efter morgoninventering..jag har tre lock, två bruna och ett gult..så var det sagt och tillrättalagt....
                                Last edited by Andres; 2016-04-03, 07:28.

                                Comment

                                Working...
                                X