Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Rakt på sak...

    HÖGANÄS, stengods. Drejarsignatur AJ (Alfred Johansson 1889-1939).
    Ålder? Skulle tro runt 1915-20. Pris 19kr. Nummer 196, hittar den
    inte i några kuranter tyvärr, fanns stengodset i särskilda möjligen.
    Stämplarna vill inte vara med på bild..........................................
    Bifogade filer
    Last edited by prylsnubben; 2016-04-27, 17:50.

    Comment


    • ovanlig form, den har jag nog aldrig sett tidigare....men som sagt stengods, icke att förväxlas med saltglaserat.....
      Last edited by Andres; 2016-05-21, 12:02.

      Comment


      • Passar på och in lite höganäs som jag köpt sedan sist.

        Kannan är ganska nyinskaffad. Gick förbi en först, tittade och tyckte den verkade trevlig men såg inte alls någon märkning och tyckte då att 75 kronor var lite mycket, jag har ju ingen brist på kannor. Men min sambo stannade sedan efter mig och tyckte också om den, och då tyckte jag väl att den kunde få komma med hem. Hon hade dock noterat att hon sett något i botten som hon inte kunde läsa och då blev jag tvungen att titta igen - och då såg jag ju vad det var även om den bara anades och då kändes det inte längre som någon tvekan att den skulle få följa med hem.

        Blomkrukan och det övriga är från förra sommaren. Kannan och ljusstackarna finns med i Weimarcks bok.Click image for larger version

Name:	höganäs1.jpg
Views:	1
Size:	63,1 KB
ID:	563269Click image for larger version

Name:	höganäs2.jpg
Views:	1
Size:	52,4 KB
ID:	563270Click image for larger version

Name:	höganäs3.jpg
Views:	1
Size:	89,6 KB
ID:	563271

        Comment


        • Sent svar

          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
          Jag skäms nästan, efter de snygga bilderna ovan, att framhärda i lösningen av de mystiska bokstäverna i det svarta.
          De är så svarta att de ser asfalterade ut, men nog kan man urskilja E.D. E.S.
          Kan vi vara överens om det?
          Årtalet kan vi vänta med.
          Kan det vara överingenjören vid Höganäsbolaget Emil Sieurin, gift med konstnärliga Astrid Lilienberg? Det är en möjlig pusselbit.
          Hej ursäkta att jag svarar flera år senare, kanske någon ser detta? Jag tror att E.S. kan vara Emil Sieurins syster Elsa Sieurin som hälsade på sin bror och svägerska på Höganäs och då formgav en del keramik. Elsa blev senare tecknings/målningslärare.

          Comment


          • Gapande man?

            Hej,
            Detta ansikte funderar jag över.
            Vem har gjort det, är det en bisarr askkopp?
            Mvh
            Cenedese
            Bifogade filer

            Comment


            • Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
              Intressant föremål, Prylsnubben!
              Jag har under årens lopp träffat på föremål av denna typ, med dekormålning, företrädesvis blommor eller stiliserade sådana, och ibland ristningar. Denna typ av keramik har jag inte sett någon dokumentation om. De tycks vara tillverkade vid sekelskiftet 1900 och man måste ju redan då ha haft en eller flera dekormålare/målerskor. Detta hade man ju under Böckmanperioden 1915-26, men någon uppgift om tidigare dekormålare har jag inte träffat på.
              Observera att dessa föremål inte ska förväxlas med de pjäser som under 1910-20-talet skickades upp till HKS, högre konstindustriella skolan, för att dekormålas av eleverna där. Dessa föremål hade vit skärv.
              [ATTACH]149692[/ATTACH][ATTACH]149693[/ATTACH]
              Hej,
              Jeg har fundet en lille enkel vase fra Höganäsbolaget, og tog kontakt til museet i Höganäs, da jeg intet kunne finde om den typen i de 2 bøger om Höganäsbolaget. Jeg fik at vide, at vasen er fra perioden 1895-1910, og tilhører den lille gruppe föremål, som man ikke ved så meget om. Jeg fik tillige tilsendt fotos af de vaser, som også ses her på PES.
              Vi kunne give dem en særlig tråd, og håbe på flere eksempler?

              Vasen er 9,5, cm i højden og findes i priskuranten for 1905.
              Bifogade filer

              Comment


              • En vas i samma stil


                Click image for larger version

Name:	IMG_1864.JPG
Views:	1
Size:	104,0 KB
ID:	565945

                Comment


                • En vældig fin vase, smukke farver - og samme form som min vase! Står der så 881 i bunden? Hvem mon har gjort designet på vaserne? Mon der findes mange af denne slags vaser?

                  Comment


                  • Ännu en i samma stil
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Jättefin, ser ut som hen säger "haré vatt nått" ?

                      Comment


                      • Två "gamla" från Höganäs på en och samma dag och till mycket rimliga priser är sällsynt för mig. Men flaskan var bemålad med prästkragar, blåklockor, smörblommor etc så det krävdes en hel del möda och mycket rödsprit för att få fram ursprunget!
                        Jag läste först 3. Hartvig Ginger Beer men som prylsnubben anger här skall det vara B. Hartvig http://precisensan.com/antikforum/sh...kat-i-stengods
                        På botten står det Höganäs PS. Något mått i varken kanna eller kubik anges. Flaskan är 17,5 cm hög. Men vem var Hartvig?
                        Tunnan eller vasen är 9 cm hög. En rak Höganäs och MS lär väl stå för Martin Svensson och 198 är väl kanske produktnummer. Det gråa som ser ut att vara avskavt ligger under glasyren och måste ha tillkommit vid tillverkningen.Click image for larger version

Name:	Hartvig Ginger Beer.jpg
Views:	1
Size:	61,1 KB
ID:	567263Click image for larger version

Name:	Höganäs MS 198.jpg
Views:	1
Size:	38,7 KB
ID:	567264
                        Last edited by Lars M; 2018-02-04, 19:47.

                        Comment


                        • Någon som vet något om denna? Plats för ljus i varje ände Click image for larger version

Name:	höganäs.jpg
Views:	1
Size:	36,2 KB
ID:	570095 Click image for larger version

Name:	höganäs 2.jpg
Views:	1
Size:	55,8 KB
ID:	570096

                          Comment


                          • Hej och välkommen till PES! Någon fotangelljusstake eller tokstake från Höganäs har jag inte sett så det är kul att du visar upp. Här finns lite att läsa: http://precisensan.com/antikforum/sh...ldrig-i-metall
                            Jag tror att Kulturen i Lund har skrivit om fotanglar också. Museet i Höganäs borde ju också ha.

                            Comment


                            • Ursprungligen postat av nilserik Visa inlägg
                              Någon som vet något om denna? Plats för ljus i varje ände
                              Modellnummer 1049 i priskuranten från år 1905:

                              Comment


                              • Click image for larger version

Name:	8F03749F-5958-404C-9437-BB14A4B1B504.jpg
Views:	1
Size:	31,0 KB
ID:	570626
                                Click image for larger version

Name:	16EF0617-5D60-4227-BA49-E8ABC39759C9.jpg
Views:	1
Size:	37,4 KB
ID:	570627
                                Click image for larger version

Name:	8EA024C2-D1E3-4BB5-B456-A260956CA46B.jpg
Views:	1
Size:	53,4 KB
ID:	570628

                                Här är en till Martin Svensson, med en ganska jugendartad form och en fin, matt glasyr. Men vad är det för något? Ett bläckhorn? Miniatyrvas? Något annat?

                                Comment

                                Working...
                                X