Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Äldre Höganäs

    Någon som känner igen denna lilla vas? Tänker själv lite åt Höganäs... men det är bara en vild gissning. Tycker den är väldigt fin och känns lite för bra för att vara något hobbyarbete. Bara ca 15 cm hög. Leran verkar lite åt det gula hållet. Kan inte hitta någon märkning.
    Bifogade filer

  • #2
    Den var jag med och budade på om det nu var på Tradis den köptes , jag tror själva att det är en Höganäs.
    Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

    Comment


    • #3
      Visst är det samma vas!
      Tyckte den var lite originell med musen. Har även en skål med ödlor som slingrar sig efter kanten, men den är från Bo fajans. Troligtvis lite yngre än denna vas skulle jag tro.

      Gillar nog det som är lite ovanligt!

      Comment


      • #4
        Ser jag en orm ocksa? Joda, det skulle kunna vara Hoganas, da gar ju tankarna till Albin Hamberg som anvande grodor och odlor i sin dekor. Kvalitet samt utforande ar inte upp till Hambergs standard och fargsattningen stammer ej heller med honom. Gissar pa nagon i hans narhet och sekelskiftet +.

        Comment


        • #5
          Ingen orm, men väl en gren. Eller stjälk kanske?
          Får inte riktigt grepp om hur den ska uppfattas, kanske en stam som musen springer uppför? Men då blir jag lite fundersam om de röda bären/blommorna högst upp.

          Comment


          • #6
            Nja. Jag tror inte att musvasen är en Höganäsare.
            Den ser lite för valhänt utförd i både form som färg. De röda rönnbären (eller vad det nu är) skulle inte ha varit där som störande element och tagit bort fokus från musen och det som händer på vasen.
            Andres´ reaktion är således samstämmig med min.

            Jag tror mer på att det är en krukmakare, som tagit intryck av Hambergs arbeten och jobbat vidare med dem i egen verkstad. Tiden är fortfarande 1910-tal, eller början på de tjugo.
            Ta en bild till, LiB, av undersidan i annat ljus så att vi kanske kan se den större signatur, som mina ögon inbillar mig att se: ett K omgärdat av ett J. Rentav rakstämpel i mitten.

            Som skarpare jämförelser, visar jag här nedan visar en grön ödlevas från Höganäs, som nog upplevt en tidig måndagsmorgon, av en inte alltför pigg stämplör. Kanske uppstigen som den förste från personalfesten. Både tre- och fyrstämplat rakt, men ändå oläsligt.
            Ödlefatet har ingen synbar stämpel, men uppenbarligen samma förlaga, eller modellör. Den passar bra ihop med sin kusin.
            Bifogade filer
            Last edited by Gideon; 2008-06-19, 00:45.

            Comment


            • #7
              De där ödlorna har vi väl haft uppe för diskussion tidigare? Eller?
              "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
              Konfucius

              Comment


              • #8
                Jepp, men inte i detta jämförande sammanhang.

                Comment


                • #9
                  Här var tråden:
                  "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                  Konfucius

                  Comment


                  • #10
                    Januari 2006? Mitt pladder då, gäller ganska bra fortfarande, puh.
                    Detta med tråden Källgranskning i färskt minne.

                    Det är väldans vad tiden går med en fart (fart på svenska alltså) och det är kul att ni kommer ihåg vad ni haft. Ödlorna trivs gott här, fast de saknar den gula som gått hädan till en ännu ivrigare samlare.

                    Comment


                    • #11
                      Jag har i min ago en likadan som Gideons grona. Min ar dock sandfargad med brun rinnglasyr, ingen markning. Den har varit i min ago 2 ar tror jag och jag kopte den billigt pa Tradera i tro att det kanske kunde vara en Hambergare. Val i min hand konstaterade jag att sa nog inte var fallet. Langre an sa har jag inte kommit med min lilla vas forran nu. Kul att se dessa odlevaser......fina tycker jag och spannande att Gideons ar stamplad!

                      Comment


                      • #12
                        Sa har ser den ut.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Har en riktig Hambergare
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Albin Hamberg (signerad)
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Trevliga!
                              Tosig i Vaser - [MP Antik & Design]

                              Comment

                              Working...
                              X