Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Äldre Höganäs

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Lite oväntat fann jag den här skålen på Stadsmissionen idag. Misstänker att det är Böckman som formgivit. M är Martin Svensson, men vems är målarsignaturen? Och är det här ett känt motiv? Specialbeställd souvenir? Någon som vet?

    Click image for larger version

Name:	4714EC85-603C-497B-AFEE-6AD49ED4F4CB.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	572417
    Click image for larger version

Name:	2DC8DFA5-9CB8-4206-98D6-2A147AA15912.jpg
Views:	1
Size:	70,1 KB
ID:	572418
    Click image for larger version

Name:	5968BCDF-8BFB-4E2A-9EA6-EA17C4575FF3.jpg
Views:	1
Size:	58,8 KB
ID:	572419

    Comment


    • Fint fynd av ett fint fat!
      Det ser ut att stå HKS ovanför namninitialerna, och då borde det stå för Högre Konstindustriella Skolan. Således borde måleriet vara ett elevarbete av signaturen A-L-N.

      Det finns en längre tråd i ämnet:

      Inlägg nr 4 är perfekt som jämförelse.
      Last edited by Gideon; 2019-11-23, 17:49.

      Comment


      • Aha! Vad intressant! Det förklarar den lite udda stilen. Tack!

        Comment


        • Ett litet bläckhorn(?) från Höganäs. Är det någon som vet när det är tillverkat? Mitt exemplar verkar vara övermålat med någon form av guldfärg som sedan har smutsats ned och slitits med åren. Inte original väl? Tänkte tvätta bort det, men vill först veta att det inte skall vara så. Någon som vet?

          Click image for larger version

Name:	C891C9FB-F2D8-4D53-85E0-C05E6BB91901.jpg
Views:	1
Size:	95,1 KB
ID:	572630
          Click image for larger version

Name:	A1B98A13-0369-4FCD-859D-EEC409600EDC.jpg
Views:	1
Size:	105,0 KB
ID:	572631
          Click image for larger version

Name:	FDAB060D-0EE1-4E58-9A28-9A9B83840D26.jpg
Views:	1
Size:	90,3 KB
ID:	572632

          Comment


          • Tror att L står för Astrid Liljenberg-Sieurin. Om det stämmer bör figuren vara tillverkad mellan 1912 och 1914. Jag har sett någon konstig figur från Höganäs i oglaserat gods. Tacksamt att måla på, kanske. Men jag är inte alls säker på något av detta.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
              Tror att L står för Astrid Liljenberg-Sieurin. Om det stämmer bör figuren vara tillverkad mellan 1912 och 1914. Jag har sett någon konstig figur från Höganäs i oglaserat gods. Tacksamt att måla på, kanske. Men jag är inte alls säker på något av detta.
              Det är inte omöjligt, men jag får en äldre känsla av den - typ 1870-tal. ALS tänker jag mig hör till en modernare tid där sådana här ”buskis”-föremål fick stå tillbaka.

              Comment


              • Tror också att den är tidigare än Liljenberg-Sieurin, det enda jag sett av henne
                är någon lockburk med lysterglasyr och den var signerad versalt L med en punkt
                en bra bit efter.

                Comment


                • Ni har säkert rätt, men här är några vaser med stämplat Höganäs och ett L. Figurerna liknar kanske inte precis din, men lite "buskisaktigt" ändå, vill jag säga till mitt försvar.




                  Men, som sagt, jag vet inte, jag bara spånar.

                  Comment


                  • Snyggt! Ja, det är nog samma formare (L) som för min, men jag tror inte att det är hon.

                    Comment


                    • 2-öring kallar Tom Möller ett sådant här litet kärl. http://precisensan.com/antikforum/sh...amiklitteratur Här från Höganäs och saltglaserat - 12,5 cm mellan öronen och 4,5 cm högt. Signaturen AJ och ankaret bör väl tyda på att Alfred Johansson gjort det 1913 - 1939? Eller närmare tidsbestämmelse?
                      Bifogade filer
                      Last edited by Lars M; 2020-01-13, 18:20.

                      Comment


                      • Ja, så är det nog. Om den inte är av Anders Johansson (som driver Höganäs Saltglaserat) under hans tidigare period.

                        Comment


                        • Två vaser från Höganäs med så generös och rinnig glasyr att det är svårt att hitta de raka stämplarna "HÖGANÄS" - men de finns där! De andra stämplarna är mer svårlästa - Ia eller Ja under den gröna? Och 727 under den bruna med hänklar? 9 cm hög resp 7 cm hög.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Ursprungligen postat av jonasgun Visa inlägg
                            Ett litet bläckhorn(?) från Höganäs. Är det någon som vet när det är tillverkat? Mitt exemplar verkar vara övermålat med någon form av guldfärg som sedan har smutsats ned och slitits med åren. Inte original väl? Tänkte tvätta bort det, men vill först veta att det inte skall vara så. Någon som vet?

                            [ATTACH]180639[/ATTACH]
                            Nu tror jag att jag har hittat mitt föremål i 1905 års priskurant. Men enligt kuranten så skall sparbössan vara i ”färgad glasyr”, och är den inte lite liten för en sparbössa? Den rymmer i och för sig några småslantar, men inte mycket mer än så.

                            Click image for larger version

Name:	4E64833F-FD52-4023-9B29-93C99BEAA4C9.jpg
Views:	1
Size:	67,0 KB
ID:	573232

                            Comment


                            • HöganäsGiraff?

                              Click image for larger version

Name:	Giraff.jpg
Views:	1
Size:	44,6 KB
ID:	573804
                              Hej på er!
                              Skulle detta kunna vara en Höganäsare?
                              Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                              Comment


                              • Jag satt och bläddrade igenom den här tråden i jakt på något helt annat, och snubblade då över den här.

                                Ursprungligen postat av PAT Visa inlägg
                                Lägger in min senaste, jag har själva inte hittat denna i priskuranterna
                                och vad jag kan utläsa av stämplarna så är numret 43 eller 45.

                                [ATTACH]149605[/ATTACH]
                                [ATTACH]149608[/ATTACH]
                                [ATTACH]149606[/ATTACH]
                                Misstänkt likt ett kinesiskt rituellt bronsföremål från Shang- eller Zhoudynastierna (dvs kinesisk bronsålder mer eller mindre), tycker jag.

                                Dekoren har jag fått för mig kallas "taotie" (饕餮), ett stiliserat vilddjursansikte.
                                Formen verkar vara någon form av vin- eller matkärl, kanske för offer.

                                Jämför till exempel den här "Gui:n", i Östasiatiska museets samlingar

                                Click image for larger version

Name:	taotie.jpg
Views:	1
Size:	91,5 KB
ID:	573961

                                Gui - förvaringskärl av brons för offerbruk. S-formad profil. Svagt utsvängd fot. Under halsen och kring foten bård i lågt relief visande upplösta drakformar samt virvelcirklar. Drakarna avbildade mot en mot en fond av "moln och åskmönster"(yunleiwen). Två handtag med svängda flänsar samt skulpterade buckhuvuden.


                                Är det någon som vet vilka kinesiska bronser som kan ha funnits i Sverige vid den här tiden?
                                Sven Hedin var i Asien redan i slutet av 1800-talet, men inte i Kina väl?

                                Alternativ två är att det är en kopia av ett (eventuellt japanskt) senare föremål.
                                Japanerna tillverkade vackra bronsvaser inspirerade av rituella kinesiska kärl, under andra halvan av 1800-talet.

                                Se exempel nedan.

                                Click image for larger version

Name:	meiji_taotie.jpg
Views:	1
Size:	46,9 KB
ID:	573959

                                Click image for larger version

Name:	meiji_taotie_2.jpg
Views:	1
Size:	111,1 KB
ID:	573960
                                Last edited by jonasgun; 2021-02-12, 14:18.

                                Comment

                                Working...
                                X