Sidan 36 av 36 FörstaFörsta ... 26 33 34 35 36
Resultat 351 till 356 av 356

Ämne: Äldre Höganäs

Citat Ursprungligen postat av bengan45 Visa inlägg
    Intressant föremål, Prylsnubben!
    Jag har under årens lopp träffat på föremål av denna typ, med dekormålning, företrädesvis blommor eller stiliserade sådana, och ibland ristningar. Denna typ av keramik har jag inte sett någon dokumentation om. De tycks vara tillverkade vid sekelskiftet 1900 och man måste ju redan då ha haft en eller flera dekormålare/målerskor. Detta hade man ju under Böckmanperioden 1915-26, men någon uppgift om tidigare dekormålare har jag inte träffat på.
    Observera att dessa föremål inte ska förväxlas med de pjäser som under 1910-20-talet skickades upp till HKS, högre konstindustriella skolan, för att dekormålas av eleverna där. Dessa föremål hade vit skärv.
    Bifogad fil 149692Bifogad fil 149693
    Hej,
    Jeg har fundet en lille enkel vase fra Höganäsbolaget, og tog kontakt til museet i Höganäs, da jeg intet kunne finde om den typen i de 2 bøger om Höganäsbolaget. Jeg fik at vide, at vasen er fra perioden 1895-1910, og tilhører den lille gruppe föremål, som man ikke ved så meget om. Jeg fik tillige tilsendt fotos af de vaser, som også ses her på PES.
    Vi kunne give dem en særlig tråd, og håbe på flere eksempler?

Vasen er 9,5, cm i højden og findes i priskuranten for 1905.
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    En vas i samma stil

Namn:  IMG_1864.JPG
Visningar: 140
Storlek:  104,0 KB

En vældig fin vase, smukke farver - og samme form som min vase! Står der så 881 i bunden? Hvem mon har gjort designet på vaserne? Mon der findes mange af denne slags vaser?

Seniormedlem bengan45s avatar
    Reg.datum
    apr 2008
    Ännu en i samma stil
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Jättefin, ser ut som hen säger "haré vatt nått" ?

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Två "gamla" från Höganäs på en och samma dag och till mycket rimliga priser är sällsynt för mig. Men flaskan var bemålad med prästkragar, blåklockor, smörblommor etc så det krävdes en hel del möda och mycket rödsprit för att få fram ursprunget!
    Jag läste först 3. Hartvig Ginger Beer men som prylsnubben anger här skall det vara B. Hartvig http://precisensan.com/antikforum/sh...kat-i-stengods
    På botten står det Höganäs PS. Något mått i varken kanna eller kubik anges. Flaskan är 17,5 cm hög. Men vem var Hartvig?
    Tunnan eller vasen är 9 cm hög. En rak Höganäs och MS lär väl stå för Martin Svensson och 198 är väl kanske produktnummer. Det gråa som ser ut att vara avskavt ligger under glasyren och måste ha tillkommit vid tillverkningen.Namn:  Hartvig Ginger Beer.jpg
Visningar: 60
Storlek:  61,1 KBNamn:  Höganäs MS 198.jpg
Visningar: 59
Storlek:  38,7 KB
    Senast redigerat av Lars M den 2018-02-04 klockan 19:47.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •