Sidan 1 av 6 1 2 3 4 ... SistaSista
Resultat 1 till 10 av 51

Ämne: Höganäs vas(er)

Höganäs vas(er)

Jag gör inte detta för att visa upp min fantastiska blogg, så håll er lugna

Men det var alldeles för längesen jag var aktiv och nu har jag extremt många frågor känns det som. Låt mig börja så sakteligen...

Vem är det som har gjort vasen? Den är signerad GB (=Gunnar Borg?)

När är den gjord?

Jag antar att den ingår i någon slags serie, vet någon vilken?

Namn:  IMG_2094.jpg
Visningar: 1168
Storlek:  77,1 KBNamn:  IMG_2093.jpg
Visningar: 1006
Storlek:  50,1 KB

Nästa fråga, är pjäsen i mitten även en Gunnariansk Borg, den har ingen märkning men påminner om hans andra pjäser lite.

Namn:  IMG_2096.jpg
Visningar: 924
Storlek:  67,5 KBNamn:  IMG_2098.jpg
Visningar: 890
Storlek:  66,7 KB
    Collecting everything and nothing!

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Vet ej vad GB står för i detta fall. Tror inte på Gunnar Borg då vasen känns för tidig,
    han föddes ju 1926. Däremot verkar den vara släkt med min "dubbel" vas från A&J.
    http://precisensan.com/antikforum/sh...light=hj%E4rta

Fair enough! Men vem i h-e skulle det kunna vara då? Jag håller helt med om att dom påminner om varandra,samma formspråk så att säga. Jag gillar din också, jag tror att du måste bli av med den för 50kr *insert jedi-mind-trick* viiiisst?

Ingen annan som har en aning då? från vad jag sett innan så har ni (Gideon, mannen med vita skägget som avatar aka GandUlf mfl) en gedigen kunskap om Höganäs, dela med er är ni snälla!!

Gökmedlem Nr:3 Andress avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Som du ser på länken här under användes märkningen på den första du visar från c:a 1920 och till slutet av 50-talet.
    http://www.hoganasmuseum.se/

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Vad jag kunnat utläsa på sid 68 i Marie Rehnbergs bok Höganäs keramik, som handlar om AJ, så är två versala bokstäver formarens signatur, inte formgivarens. Är det uteslutet att det kan vara Gunnar Borg, prylsnubben? Vasen bör väl vara från 50-talet. Har inte bläddrat igenom boken snabbt men inte sett någon liknande vas.

Reg.datum
    mar 2009
    Nej det är inte uteslutet att Gunnar Borg kan ha drejat den, däremot svårt att leda i bevis.
    Min vas som ligger nära i tiden (numreringen) har t.ex ingen som helst "drejarsignatur".

Seniormedlem Rosas avatar
    Reg.datum
    mar 2008
    Så här står det på sid 68 i boken "Två bokstäver i versaler, stämplade separat, kunde ibland förekomma på formade artiklar.....och motsvarade då formarens, märkligt nog aldrig drejarens, initialer."

Reg.datum
    mar 2009
    GB kanske står för George FormBy då. Alltså Formed By George.

Tack för alla svar och teorier Vi får se om vi får någon klarhet i detta nån dag...tills dess har jag en annan fråga, köpte en till pjäs häromdagen, även denna utan annan märkning än Höganäs som ni kommer se, vem har gjort den, några bud? Ritad av Andersson utförd av Borg? Jag vet inte riktigt iaf!

Namn:  P1010356.jpg
Visningar: 875
Storlek:  81,4 KBNamn:  P1010357.jpg
Visningar: 850
Storlek:  83,1 KB

Help me!

vad irriterande det är att bilderna beskärs till höger här på forumet, men ni förstår nog att det är den till höger, den gula är en BO fajans och skålen är en liten Söholm som köptes för en tia på kyrkomissionen eller vad det nu heter.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 2 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 2 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •