Sidan 39 av 39 FörstaFörsta ... 29 36 37 38 39
Resultat 381 till 387 av 387

Ämne: Äldre Höganäs

Seniormedlem jonasguns avatar
    Reg.datum
    jan 2018
    Citat Ursprungligen postat av Eskil Visa inlägg
    Tror att L står för Astrid Liljenberg-Sieurin. Om det stämmer bör figuren vara tillverkad mellan 1912 och 1914. Jag har sett någon konstig figur från Höganäs i oglaserat gods. Tacksamt att måla på, kanske. Men jag är inte alls säker på något av detta.
    Det är inte omöjligt, men jag får en äldre känsla av den - typ 1870-tal. ALS tänker jag mig hör till en modernare tid där sådana här ”buskis”-föremål fick stå tillbaka.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Tror också att den är tidigare än Liljenberg-Sieurin, det enda jag sett av henne
    är någon lockburk med lysterglasyr och den var signerad versalt L med en punkt
    en bra bit efter.

Seniormedlem Eskils avatar
    Reg.datum
    okt 2019
    Ni har säkert rätt, men här är några vaser med stämplat Höganäs och ett L. Figurerna liknar kanske inte precis din, men lite "buskisaktigt" ändå, vill jag säga till mitt försvar.

https://hav.auction2000.se/auk/w.obj...15_1051&inO=88
    https://hav.auction2000.se/auk/w.obj...15_1051&inO=90

Men, som sagt, jag vet inte, jag bara spånar.

Reg.datum
    jan 2018
    Snyggt! Ja, det är nog samma formare (L) som för min, men jag tror inte att det är hon.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    2-öring kallar Tom Möller ett sådant här litet kärl. http://precisensan.com/antikforum/sh...amiklitteratur Här från Höganäs och saltglaserat - 12,5 cm mellan öronen och 4,5 cm högt. Signaturen AJ och ankaret bör väl tyda på att Alfred Johansson gjort det 1913 - 1939? Eller närmare tidsbestämmelse?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerat av Lars M den 2020-01-13 klockan 17:20.

Reg.datum
    jan 2018
    Ja, så är det nog. Om den inte är av Anders Johansson (som driver Höganäs Saltglaserat) under hans tidigare period.

Seniormedlem Lars Ms avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Två vaser från Höganäs med så generös och rinnig glasyr att det är svårt att hitta de raka stämplarna "HÖGANÄS" - men de finns där! De andra stämplarna är mer svårlästa - Ia eller Ja under den gröna? Och 727 under den bruna med hänklar? 9 cm hög resp 7 cm hög.
    Bifogade bilder Bifogade bilder    

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •