Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Askfat med figurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Askfat med figurer

    Jag samlar på Upsala-Ekeby och har siktat in mig på sådana här askfat (?) med figurer på. Nu undrar jag om någon vet hur många olika sådana fat det finns? Har inte kunnat finna något om det.
    Bifogade filer

  • #2
    Jag har ingen aning om hur många varianter det finns, men vi kan ju se hur många vi får ihop här.
    Bifogade filer
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #3
      Det ska bli roligt att få se fler bilder på sådana fat här.
      För ett antal år sedan missade jag ett fat med en pingvin på. Den stod i ett skyltfönster men affären var stängd då. När jag återkom var fatet sålt
      Vet inte om det var en Upsala-Ekeby då jag ej kunde vända på fatet genom en glasruta

      Comment


      • #4
        Det är många olika sorts askfat som gjorts med och utan figurer. Här kommer ett.
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Här har du ett till från Ekeby det är 16,5 cm i diameter .Mvh
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Cobe! Den varianten har jag aldrig sett, varken figuren eller färgen.

            Comment


            • #7
              Cobes gigur finns oxå i gult med hunden som står upp med krökt rygg. Kommer tyvärr inte ihåg formgivaren, men undrar om det inte var Einar Lutherkort.
              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

              Comment


              • #8
                Nej den är nog inte så vanlig ! Kul att ha den ett tag till i alla fall !

                Comment


                • #9
                  Jag har sålt en tobaksburk med musfiguren på.

                  Comment


                  • #10
                    Här kommer en elefantvariant till. Det dyker upp lite saker när man städar på rummet
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Tänkte bara tipsa eventuella samlare av askfat med figurer om att jag såg ett sådant på "Sopstationen" i Malmö idag...lite skada, men fin design. Skulle ha 125 kr för fatet...

                      Först till kvarn...
                      -------------------------------------
                      http://upsalaekeby.blogspot.com/

                      Comment


                      • #12
                        Ursprungligen postat av Wunderbaum Visa inlägg
                        Tänkte bara tipsa eventuella samlare av askfat med figurer om att jag såg ett sådant på "Sopstationen" i Malmö idag...lite skada, men fin design. Skulle ha 125 kr för fatet...

                        Först till kvarn...
                        Hade gärna hakat på men Malmö ligger lite för långt bort...
                        Undrar dock...."sopstationen"?
                        Jag är ju inte hemma alls när det gäller Malmö och undrar därför om det är en riktig sopstation eller något ställe som bara kallas så? För här får man absolut inte ta något...eller köpa...från vår sopstation.

                        Comment


                        • #13
                          Vitt fat med grön elefant

                          Min står i vanliga fall stolt i fönstret och blickar ut! Dåligt ljus i bilden dock...

                          Jag är ny på forumet men det här var roligt! ni verkar ha bra koll!!! Fantastiskt!
                          Bifogade filer
                          Det gör inget om man böjer en spik eller två, det blir en koja ändå...

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Mertil Visa inlägg
                            Min står i vanliga fall stolt i fönstret och blickar ut! Dåligt ljus i bilden dock...

                            Jag är ny på forumet men det här var roligt! ni verkar ha bra koll!!! Fantastiskt!
                            Hej och välkommen hit!
                            Roligt att se en tvilling till mitt fat! Jag har haft min stående i sommartorpet i många år men tog hem det för att lättare kunde överblicka min samling av Ekeby-saker.

                            Comment


                            • #15
                              Tacktack!
                              Det ser ut som om din elefant står åt sidan på fatet, min blickar rakt fram, jag har tagit bilden lite från sidan. Hittade den förra sommaren på en loppis och den trivs bra i min lilla stuga i Jämtland. Jag samlar dock inte, bara njuter av fina saker.
                              Det gör inget om man böjer en spik eller två, det blir en koja ändå...

                              Comment

                              Working...
                              X